Duurzame shampoo dispenser bespaart plastic

Duurzame shampoo dispenser bespaart plastic

Ondernemers Dirk Taselaar en Leon Daggenvoorde introduceren een concept in duurzame shampoos: Baya Baya. Het duo gaat hiermee de strijd aan met het plastic verbruik van shampooflessen in de badkamer. Het product bestaat uit een shampooconcentraat van natuurlijke ingrediënten, dat consumenten thuis met water mixen in een bijpassende dispenser. Een internationale crowdfundactie moet voldoende geld opleveren om het idee verder van de grond te tillen.


Het shampoo concentraat, dispenser en de aluminium flaxon.

‘Het valt ons al jaren op hoeveel onnodig plastic er in badkamers staat’, zegt Dirk Taselaar. ‘Na gebruik verdwijnt dat direct in de prullenbak. Gemiddeld vijf shampooflessne per jaar per consument. Hoewel het thema duurzaamheid steeds meer leeft onder mensen, zien we nog te weinig gedragsverandering in de badkamer. Voor ons is het daarom nu het moment om met een innovatieve oplossing te komen. Zonder dat de consument hoeft in te leveren op comfort en kwaliteit.’
Deze oplossing bestaat uit een kunststof dispenser die met zuignappen aan de muur kan worden bevestigd en een navulbare aluminium flacon bevat. Het shampooconcentraat is online na te bestellen en wordt als brievenbuspakketjes verstuurd.
Dit concentraat bestaat volledig uit natuurlijke ingrediënten. Het concentraat meng je thuis met kraanwater in de aluminium flacon die je vervolgens in de speciaal ontworpen dispenser plaatst. Het resultaat levert evenveel shampoo op als wat de consument gemiddeld in een maand gebruikt.’


Het concentraat lost eenvoudig op.

80 procent water

‘Op individueel niveau lijkt er niet zoveel aan de hand, als je bijvoorbeeld nagaat dat iedere consument gemiddeld vijf shampooflessen per jaar verbruikt en vervolgens weggooit’, vertelt Leon Daggenvoorde. ‘Maar ga maar eens na hoe groot de plastic afvalberg wordt als je dit voor heel Nederland, Europa of zelfs de rest van de wereld berekent. En dan te weten dat shampoo voor 80 procent uit water bestaat, terwijl dat water ook uit de kraan bij mensen thuis komt. Dat is ook nog eens onnodig vervoer van water wat voor extra CO2-uitstoot zorgt. Dit is precies de reden dat we de plastic shampoofles uit de badkamer willen krijgen om zo samen met de consument aan een betere toekomst te werken.’

Brede community

De oprichters kiezen er bewust voor om te starten met een internationale crowdfundactie. Leon: ‘Wij geloven dat het succes van Baya Baya draait om oprechte betrokkenheid van potentiële consumenten. We willen een brede community rondom ons product bouwen en richten ons dan ook op een brede doelgroep. Van de reeds bewuste duurzame consument, tot de consument die vooral geïnteresseerd is in gebruikersgemak of design. Door gebruik te maken van het grootste crowdfundplatform ter wereld, kunnen wij iets teruggeven aan de mensen die ons helpen het project tot een succes te maken. De mensen die geen ervaring hebben met crowdfunding, kunnen ons avontuur volgen op de website. Want hoe hoger de betrokkenheid bij ons concept, hoe groter we het verschil kunnen maken. Vanuit deze betrokkenheid hopen we in de toekomst nog meer plastic uit de badkamer te weren, denk aan flessen voor conditioners en douchegel.’

www.baya-baya.com


Dirk en Leon tonen het nieuwe shampoo concept.