Design Red Band vertaald naar ijscategorie

Design Red Band vertaald naar ijscategorie

Ze liggen sinds een aantal weken bij Albert Heijn in het diepvriesschap: Red Band- en Venco-ijsjes. Twee nieuwe producten van het Zweedse zoetwarenbedrijf Cloetta met vestiging in Nederland.

Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen in de verpakkingswereld?

Het zijn twee populaire en typisch Nederlandse zoetwarenmerken: Red Band en Venco. De producten Dropfruit Duo’s en Schoolkrijt groeiden uit tot ware merkiconen. Reden voor de merkeigenaar om met deze merken in de wereld van consumptie-ijs te stappen.

Venco Schoolkrijt nu ook als ijs

Red Band ‘IJskoud vertrouwd’

Het verpakkingsdesign voor deze ijsjes is van designbureau ZDSGN in Capelle a/d IJssel. Micha Geldermans en zijn team ontwikkelden het designconcept “ijskoud vertrouwd”. ‘Cloetta wilde vooral herkenbaarheid; de consument moest direct zien dat het dé Red Band Dropfruit Duo’s en hét echte Venco Schoolkrijtje zijn, die in een ijsje zijn getransformeerd. Directe herkenning uitstralen, in de voor deze merken nieuwe categorie, is dan je belangrijkste doel. Dat realiseerden we door de merkidentiteit van zowel Red Band als Venco volledig te hanteren. Wij hebben de merkwaarden strak gehanteerd. Daarbinnen kregen de ijsjesverpakkingen een eigen signatuur. We volgen de categoriecodes van de zoetwaren en niet die van het ijsjessegment, waardoor een dissonantie ontstaat in de vorm van een extra onderscheidend element.’

Double facing

De ijsjes zijn afzonderlijk verpakt en zitten per tien (Red Band) en acht (Venco) in een kartonnen rechthoekige omdoos. ‘Die vorm maakte double facing en daarmee blokvorming in het schap en het out of home-kanaal mogelijk. Bovendien is dit productietechnisch een efficiënte oplossing.’ Op de doosjes is heel duidelijk een referentie naar het Red Band- of Venco-snoepje gemaakt. ‘Als je herkenbaarheid en vertrouwdheid nastreeft, werkt het sterker als je heel concreet het snoepje afbeeldt’, aldus Geldermans.

www.ZDSGN.com

 

Artikel delen