Is de papieren fles een serieuze optie?

Is de papieren fles een serieuze optie?

Meerdere tests laten zien dat er serieus wordt gewerkt een papieren flessen. Maar zijn de zaken zo mooi als ze worden voorgesteld? Is de papieren fles een duurzame oplossing?


Papieren fles
Prototypes van Paboco

‘Ons allereerste prototype van een papieren fles is klaar voor een Europese test in de markt. De test is een volgende stap op weg naar een ‘World Without Waste’. Dat is de mondiale visie van The Coca-Cola Company met als doel dat uiterlijk in 2030 al onze verpakkingen worden ingezameld, gerecycled of hergebruikt. In Nederland willen we die doelstelling in 2025 behalen’, zo begint een persbericht van Coca Cola.

De door Paboco (Paper Bottle Company) ontwikkelde technologie is bedoeld om 100% recyclebare flessen te produceren uit papier van duurzame herkomst. Het huidige prototype bestaat uit een papieren buitenzijde met een recyclebare plastic binnenlaag en dop. In het persbericht wordt als toelichting bij ‘recycleerbare plastic binnenlaag en dop’ nog aangegeven: ‘waar de recyclingtechnologie beschikbaar is.’ De binnenlaag maakt de fles geschikt voor zowel koolzuurhoudende en koolzuurvrije dranken als schoonheidsproducten en andere vloeistoffen. Het uiteindelijke doel is een fles te creëren die kan worden gerecycled als papier.

Proef in Hongarije

Die laatste zin laat al zien dat het einddoel nu nog niet is bereikt. Het is slechts een prototype op de weg naar het einddoel. Het prototype van de nieuwe papieren fles is ontwikkeld in een samenwerkingsverband van wetenschappers van het Coca-Cola R&D Center in Brussel en de Paper Bottle Company. De proef staat gepland voor het tweede kwartaal van dit jaar op de Hongaarse markt. Zo’n 2.000 consumenten zullen AdeZ, een plantaardig drankje van The Coca-Cola Company, in de nieuwe fles kunnen kopen via een samenwerking met Kifli.hu – een van de snelst groeiende online supermarkten in Hongarije.


Papieren fles
Papier, een optie voor L’Oreal

‘Belangrijke stap’

Stijn Franssen, R&D Packaging Innovation Manager bij Coca-Cola Europe: ‘De introductie is een belangrijke stap, omdat we kunnen zien hoe het prototype van de papieren fles het in de praktijk doet. Deze test zal ons zeer waardevolle inzichten en feedback opleveren. We krijgen te zien hoe het prototype van de papieren fles als verpakking functioneert en hoe consumenten erop reageren. Dit is voor ons een belangrijke stap voorwaarts, aangezien het betekent dat we de laboratoriumfase voorbij zijn en de praktijkfase ingaan. Voor het eerst gaan consumenten een van onze producten dus echt drinken uit een mogelijk nieuw soort papieren verpakking.’ Franssen is dus zeer voorzichtig. ‘Een mogelijk nieuw soort papieren verpakking.’

Vragen

Rob Daniels van Packaging Partners, een ondernemer met een sterke focus op duurzaamheid, heeft nog wel vragen bij deze ontwikkelingen. ‘Uit hoofde van de toenemende duurzaamheidverplichting van A-merk fabrikanten dienen zich steeds meer paperbased oplossingen aan, zo ook in de drankenindustrie. De opgave voor liquids is steeds de spagaat tussen functionele barrière en recycleerbaarheid. Veel pogingen strandden op het laatst door de toepassing van (te veel) kunststof of polymeren. De nieuwe generatie claimt dit nu te hebben opgelost. Het probleem dat daarbij opdoemt is de versplinterde regelgeving op het gebied van recycling binnen Europa, maar ook daarbuiten. Overkoepelend zweeft de Europese recyclingnorm EN 13430 boven de markt.

Daarnaast hanteren diverse landen andere (aanvullende) criteria zoals een recyclingsanalyse van gecertificeerde testinstituten waaronder PTS, CTP, Interseroh e.d. Maar ook het toelaatbaar aandeel hulpstoffen zoals polymeren of biobased coatings verschilt. Daarom is het goed alvorens paperbased alternatieven te overwegen de toepasselijke recyclingcertificering te checken.’

Pulpex consortium

Inmiddels komt ook drankenproducent Diageo met een papieren fles, via de onderneming Pulpex. Diageo is een wereldleider in alcoholische dranken met een grote collectie merken die in meer dan 180 landen over de hele wereld worden verkocht. Pulpex is een initiatief van Pilot Lite (Venture Management) en Diageo. PepsiCo, Unilever en ook GSK Consumer Healthcare hebben zich inmiddels bij het consortium aangesloten. Een groep sterke producenten van fast moving consumentengoederen wil zo snel alternatieve verpakkingsvormen ontwikkelen.


Papieren fles
Prototype van Pulpex

100% PET-vrij

Pulpex afficheert zich als een nieuw wereldwijd toonaangevend bedrijf op het gebied van duurzame verpakkingstechnologie en claimt een unieke schaalbare papieren fles ontwikkeld te hebben, die 100% PET-vrij is. Gemaakt van duurzaam geproduceerde pulp, voldoet de Pulpex-fles aan de voedselveiligheidsnormen en kan hij worden gerecycled in standaard papierafvalstromen, die een veel hogere opbrengst hebben dan plastic afvalstromen, meldt het bedrijf. GSK Consumer Healthcare onderzoekt het ontwerp en de pilot van Pulpex-flessen voor producten van drie merken Centrum, Sensodyne en Parodontax.

Serieuze optie?

Er staat dus veel te gebeuren als het gaat om papieren flessen en de markttests zijn begonnen. Maar is dit een echt duurzame oplossing? Net als Rob Daniël is ook Monique Schoofs, directeur van Hovens Collin Verpakkingen en verantwoordelijk voor inkoop, terughoudend.

‘Serve The consumers thoughts. Please listen to the Recycling experts. The real circular world experts’, schreef ze op de LinkedIn pagina van VerpakkingsManagement. ‘De consument valt natuurlijk voor dit soort oplossingen, maar de afvalverwerker wordt vaak vergeten. Als er een kunststof liner aan de binnenzijde zit, heb je toch weer een samengestelde verpakking en dat bemoeilijkt recycling. Je moet ook naar de footprint van papier kijken. Waar komt het vandaan en hoeveel energie kost de productie? Alleen als je het totaalplaatje van CO2 uitstoot kijkt, kan je bepalen of deze oplossing beter is dan een kunststoffles.’


Papieren fles
Prototypes van Carlsberg

Transport niet vergeten

Grote merken hebben 100% focus op de mindset van consument. Een papieren fles oogt natuurlijk ‘eco’. Die grote merken zijn dan weer de influencers voor veel andere marktsegmenten. Wetenschap en ontwikkeling in recyclingtechnieken worden daarin echt niet meegenomen. Zij moeten constant nieuwe technieken verzinnen die een steeds verder variërende afvalberg moeten recyclen. De spotlights staan in de duurzaamheidskwestie vaak gericht op de effecten die voor de consument zichtbaar zijn. Met andere woorden… de plastic afvalberg. Als we ons dan bedenken dat we de grondstof voor ons WC-papier uit het verre oosten moeten halen en dat er een tekort dreigt door een boot die vastligt in het Suezkanaal. Wereldwijd moet naar mijn mening het duurzaamheidsvraagstuk op het beperken van transport worden geënt. En dan zeker niet alleen verpakkingen.’


Papieren fles
Flessen van Frugal