Coca-Cola kaatst de bal terug

Coca-Cola kaatst de bal terug

“Don’t buy Coca-Cola”, staat het groot op een billboard op de Amsterdamse Albert Cuypmarkt, met daaronder in het klein: “If you don’t help us recycle”. Met andere woorden, de consument is voor een groot deel zelf verantwoordelijk voor het zwerfafval als hij of zij de verpakking niet in de afvalbak gooit. Dus ‘don’t blame’ de producent.

Deze zomercampagne van Coca-Cola heeft de toepasselijk naam ‘Let’s not waste this Summer’. Hiermee wil de frisdrankproducent het belang van recyclen deze zomer centraal stellen. Het betreft een lokaal ontwikkelde campagne met de boodschap: geniet volop van de zomer met Coca-Cola, maar ga verantwoord om met de waardevolle verpakkingen.

Producentenverantwoordelijkheid
De frisdrankproducent meldt echter wel dat zij de verantwoordelijkheid niet uitsluitend bij de consument legt. Het doel van Coca-Cola is om de circulaire cirkel van verpakkingen rond te krijgen en daar is de hulp van consumenten wel bij nodig. ‘De verpakkingen niet in de natuur gooien en op de juiste manier weggooien zullen helpen om met elkaar voor een beter milieu te gaan. Het gaat er dus vooral om dat we het samen doen. En daarin pakt Coca-Cola ook haar verantwoordelijkheid’, aldus een woordvoerder.
‘In 2025 wil Coca-Cola al haar verpakkingen retour, omdat het waardevol materiaal is, dat goed kan worden hergebruikt. Met deze campagne proberen we consumenten ook bewust te maken van het feit dat hergebruik van plastic heel goed mogelijk is. Achter de schermen doet Coca-Cola veel om de verpakkingen bijvoorbeeld lichter te maken, verpakkingen zijn al 100% recyclebaar (ook de dop en het label) en investeert het bedrijf in veel partners (Nederland Schoon, programma's als Plastic Heroes) om zwerfafval tegen te gaan. Ook zijn alle flessen van 50% rPET. ‘

Prijzen
De landelijke campagne bevat ook een wedstrijd. Via de website www.helpusrecycleandwin.nl kunnen consumenten dagelijks prijzen winnen. Het enige wat ze daarvoor hoeven te doen, is een foto van hun plastic fles, blikje of glazen horecafles maken en hun locatie doorgeven. Het systeem herkent de verpakking en via de website krijgen ze gerichte informatie over de beste manier om de verpakking in te leveren per gemeente. Dan horen ze ook of ze een van de prijzen gewonnen hebben.
De hoofdprijs is een elektrische Citroën 2CV in Coca-Cola kleuren. Daarnaast verloot Coca-Cola gerecyclede fietsen, retro-polaroidcamera’s en zijn er dagelijks bioscooptickets en kaartjes voor concerten te winnen.
In het totaal gaat het deze zomer in Nederland om 150 tot 160 miljoen verpakkingen, waarop de boodschap Together, help us recycle en een speciaal ontworpen logo te vinden is.

www.helpusrecycle.nl

 

Artikel delen