Bier en fris uit blik populairder

De blikproductie in Europa is in de eerste helft van dit jaar gegroeid met 4%. Na een sterke groei aan het begin van het jaar, daalde de productie licht in het tweede kwartaal, zo blijkt uit cijfers van de Beverage Can Makers of Europe (BCME).

De goede resultaten in het eerste kwartaal zijn te danken aan de extra productie van blikjes ter voorbereiding op het EK voetbal en de Olympische Spelen. De stijging van de productie van bierblikjes in de eerste helft van het jaar is op de Europese blikmarkt opgelopen tot 6%.

Zowel frisdrank als bier in blik blijven volgens BCME de markt overtreffen en nemen in toenemende mate aandeel over van andere soorten verpakkingen. Bierblikjes stijgen in de eerste helft van 2012 in een hoger tempo dan frisdrankblikjes. Terwijl frisdrank in blik nog steeds groeit, staat de vraag naar frisdrank onder druk door tegenvallende weersomstandigheden in een aantal belangrijke markten. Zo nam in het Verenigd Koninkrijk, met een aandeel van meer dan 15% in de Europese frisdrankblikjes, de productie met 3% af vanwege het slechte weer in april, mei en juni. Deze drie maanden zetten vaak de toon voor de verkoop van frisdrank voor het gehele jaar.

In de individuele markten heeft de opkomst van de Hongaarse blikproductie voor frisdrank een geweldige impact gehad. Dit heeft gezorgd voor een opwaartse spiraal van 147%, mede dankzij de productie van nieuwe energy drinks. Deze winst voor Hongarije betekende een verlies voor Polen. De blikproductie in dit land is afgenomen met 33% in dezelfde periode. Energiedrankjes blijven een belangrijke stimulans voor de blikproductie in Europa, licht de organisatie toe.

Het halfjaarrapport van de BCME is positief over de markt voor drankblikjes in Europa. Er wachten nog steeds veel economische uitdagingen in Europa tijdens de tweede helft van het jaar. Toch is de industrie hoopvol gestemd over de productie in de tweede helft van 2012.

www.canmakersbenelux.com

Beer and soft drink in a can are popular

The can production in Europe grew by 4% in the first half of this year. After a strong growth at the beginning of the year, the production declined slightly in the second quarter. This is shown from figures of the Beverage Can Makers of Europe (BCME).

The good results in the first quarter are due to the extra production of cans in preparation for the European Football Championship and the Olympic Games. The increase of the beer can production on the European market is risen to 6% in the first half of this year.

Both soft drinks as beer in cans continue to surpass the market and increasingly take over the share of other types of packaging, says BCME.

www.canmakersbenelux.com

Reacties

Reactie toevoegen