Alle knowhow in je broekzak

Alle knowhow in je broekzak

Ongeplande stilstand van machines kost tijd en geld. Elara Digital GmbH biedt nu de juiste oplossingen voor minder downtime en een hogere machinebeschikbaarheid. Relevante informatie, zoals werkopdrachten, checklists, machinedocumentatie of richtlijnen voor het verhelpen van storingen, kan eenvoudig en intuïtief worden aangemaakt en op elk moment worden opgeroepen: een kennisdatabase voor onderhoudsteams. De oprichters en directeuren Akram Alraai en Dominik Adamowski ontvingen startfinanciering van BEUMER Group om hun project te ondersteunen.


Het doel van Akram Alraai (rechts) en Dominik Adamowski met hun start-up: servicetechnici moeten bij een machinestoring direct over alle belangrijke informatie op hun smartphone beschikken om zo de stilstandstijden te minimaliseren.

Ongeplande machinestoringen

‘Talloze gesprekken met klanten uit de productie industrie hebben aangetoond dat ongeplande machinestoringen nog steeds een groot probleem zijn en gemiddeld wel drie uur kunnen duren’, zegt Akram Alraai. Samen met Dominik Adamowski richtte hij in Berlijn Elara Digital GmbH op. Adamowski geeft een typisch voorbeeld van een bekende Duitse fabrikant van sportartikelen: ‘Omdat er een Profibus-component uitviel, stonden de installaties twee uur stil. De schade bedroeg ongeveer 40.000 euro.’

Verbeteren van probleemoplossingsproces

Om bedrijven te ondersteunen bij het aanzienlijk verlagen van deze kosten en het vergroten van de beschikbaarheid van machines, bedachten de twee oprichters van het bedrijf een nieuw type oplossing: een Cloud gebaseerde softwaretoepassing die begint met het verbeteren van het probleemoplossingsproces: een overzicht verkrijgen, de communicatie organiseren en, in geval van nood, toegang krijgen tot relevante informatie op locatie. Elara Digital dicht de kloof tussen onderhoudsmanagers en werkplaatsmedewerkers. De oprichters benadrukken dat hun toepassing de complexiteit vermindert en voor transparantie zorgt door werkplaatsmedewerkers een eenvoudige mobiele toepassing in handen te geven: de fabriekskennis in hun broekzak.

‘De software registreert alle optredende storingen en kan deze melden’


De werkplaatsmedewerker heeft de volledige fabriekskennis in zijn zak met een eenvoudige mobiele applicatie.

Akram Alraai: ‘Met onze software kunnen werk- en onderhoudsopdrachten snel en eenvoudig digitaal worden aangemaakt en aan de juiste medewerker toegewezen.’ De medewerker kan vervolgens met zijn smartphone aan de slag: hij scant de QR-code op de machine of de installatie en heeft direct toegang tot alle relevante gegevens, bijvoorbeeld voor de inspectie of om storingen te verhelpen. ‘Om het gewenste document nog sneller te vinden, kan hij het ook met spraakopdrachten openen,’ aldus Adamowski. In het geval van een onverwacht probleem in de productie, grijpen medewerkers graag naar handleidingen voor probleemoplossing. Als deze niet beschikbaar zijn, kunnen er ook foto's en video's worden geüpload. Dit maakt het eenvoudiger om het probleem te diagnosticeren en vervolgens op te lossen. ‘De software registreert alle optredende storingen en kan deze melden,’ zegt Adamowski. ‘De medewerker beschikt over alle knowhow op zijn smartphone.’

Bron: BEUMER Group

Artikel delen