‘Er was geen pompje meer te vinden in de wereld!’

‘Er was geen pompje meer te vinden in de wereld!’

Het begon met alcohol en het leidde tot de oprichting van een nieuwe onderneming tijdens de pandemie. Jos Zonneveld en Maarten Drontmann proberen op te vallen in de wereld van personal care producten met duurzame verpakkingen. Over kansen zien én pakken.


pompje

We spreken ondernemers Jos Zonneveld en Maarten Drontmann in hun gloednieuwe kantoor in Heemstede. In de kast op de achtergrond staan het eerste product van The Green Lab Co. – het jongste bedrijf van de vindingrijke serie-ondernemers – netjes uitgestald. Flesjes hygiëne handgel. Voor nu nog, want de ondernemers hebben grootste plannen met hun duurzame personal care lijn. Op de plank erboven staan hip uitziende flessen drank; wodka, Batavia Arak en een Nederlandse gin.

Zonneveld legt uit: ‘De afgelopen jaren ben ik actief geweest in de wijn- en sterke drankenindustrie en heb ik ook mijn eigen drankmerken in de markt gezet. Door de coronacrisis en de bijbehorende sluiting van de horeca zag ik de vraag in mijn producten drastisch afnemen. Een van mijn vaste leveranciers vertelde me dat deze alcohol ook de basis is voor al die desinfecterende handgellen die we sinds de coronapandemie allemaal dagelijks gebruiken. Toen begonnen de ondernemer-radertjes in mijn hoofd te draaien. Ik zag de vraag naar mijn producten dalen, en de vraag naar personal care producten ontzettend stijgen. 1 en 1 is 2 dacht ik toen bij mezelf.’ Hij haalde jeugdvriend en ondernemer Maarten Drontmann erbij en het idee voor hun nieuwe bedrijf The Green Lab Co. was geboren.

Hygiëne is hot

Maar hygiëne is hot. Hoe val je op in een markt die wordt overspoeld met hygiënische handgellen, doekjes en andere producten? ‘We zagen het zelf ook in de supermarkten en drogisterijen. Eigenlijk waren we dus te laat. Maar het viel ons wel op dat geen van de concurrerende producten echt mikte op de milieubewuste eindgebruiker en als ze dit al deden waren de producten vaak erg duur.’ aldus Drontmann. Met de The Green Lab Co. willen de ondernemers betrouwbare én betaalbare personal care producten in de markt zetten die tegelijkertijd bijdragen aan een duurzamere wereld. Hierbij richten ze zich op de consument, maar ook op de B2B klant. The Green Lab Co. voorziet de B2B klant van een oplossing waarbij het product voor een competitieve prijs kan worden ingekocht, maar tegelijkertijd duurzaam is. Een unieke propositie.


pompje

Alles recyclebaar

Maar wat is er dan zo duurzaam aan de producten van The Green Lab? Het eerste product dat is gelanceerd is een 300 ml hygiëne handgel. De verpakking is 100% recyclebaar & circulair. ‘En niet dat de verpakking alleen gemaakt is van oude frisdrankdoppen’ zegt Zonneveld. ‘Wij zijn echt trots op onze flesjes’ vult zijn medeoprichter aan. De flesjes zijn gemaakt van 100% gerecycled plastic huishoudelijk afval (100% rPET /PCR). En anders dan de bestaande producten in de markt is de verpakking na gebruik ook 100% recyclebaar. De etiketten zijn gemaakt van PE-materiaal en de doos waarin het komt is van gerecycled karton. Zelfs de pompjes hebben geen metalen veertje of glazen balletje, waardoor ze ook weer volledig recyclebaar zijn.

Geen doseerpomp

Als gevolg van de coronapandemie was er eind 2020 – precies toen ze wilden gaan starten met ondernemen - nergens meer een doseerpomp te krijgen. Toch was de pomp voor de propositie van The Green Lab Co. erg belangrijk. 100% recyclebaar betekent immers dat alles te recyclen moet zijn, ook het pompje. Drontmann: ‘We hebben alles op alles moeten zetten om deze pomp te krijgen. We zijn in contact geweest met fabrieken en handelaren over heel de wereld. Uiteindelijk hebben we dicht bij huis een goede fabrikant gevonden, die geloofde in ons verhaal en daarvoor graag een plekje in hun productieschema wilde maken voor ons. Nu kunnen wij door onze gepatenteerde pomp als één van de weinigen een verpakking aanbieden die helemaal recyclebaar is!’

‘We hebben alles op alles moeten zetten om deze pomp te krijgen’

Boordevol ambitie

Via hun drukker Talis kwam The Green Lab Co. in contact met het grafisch ontwerpbureau van Thirza Peppelenbos. Er was meteen een klik tussen de drie. De opdracht was helder – het product moet uit de schappen springen en je moet in één keer kunnen zien wat het product is. Vandaar de keuze voor de strakke grote letters met HYGIËNE HANDGEL. Voor de rest zo min mogelijk tekst, bijna minimalistisch. Maar het oog wil ook wat. ‘We willen dat de consument ons product graag in zijn huis wil neerzetten.’ vandaar dat we hebben gekozen voor een rustgevende en stijlvolle eucalyptus kleur.’ Het merk The Green Lab Co. wil in eerste plaats hygiëne en betrouwbaarheid uitstralen. Daarnaast wil het stijlvol en toch betaalbaar zijn. ‘En als laatste, maar eigenlijk het belangrijkste: ons merk draagt bij aan een groenere wereld!’ aldus Zonneveld. ‘Het tweede product – desinfecterende doekjes – is al productie en we zijn aan het onderzoeken hoe we onze personal care lijn kunnen uitbreiden met nog meer producten.’

Het eerste product van The Green Lab Co. is een 300 ml flesje van hygiëne handgel en is sinds april verkrijgbaar in ruim 450 filialen van de Duitse supermarktketen Lidl.


Betaalbare personal care voor een duurzamere wereld

Handgelverpakking 100% recyclebaar & circulair