Met snelle levertijden de verpakkingsbranche veroverd

Hassink uit Haaksbergen had een vijfjaren plan opgesteld om van commercieel drukwerk naar verpakkingsdrukwerk over te stappen. De vijf jaren werden er drie. Het bedrijf is zo goed als helemaal over op verpakkingsdruk. Het machinepark is volledig aangepast en het in 2018 behaalde BRC-certificaat heeft alles nog meer in een stroomversnelling gebracht.

Bakjes voor kroketten, sleeves rondom geitenkaas in een zakje, een cadeauverpakking voor chocolade of een envelopverpakking voor zalm. Hassink levert allemaal. De klanten zijn divers en komen uit heel Nederland. ‘Met name de voedingsmiddelenindustrie weet ons te vinden’, vertelt financieel directeur Loes Hassink, die samen met haar broer, technisch directeur Tom Hassink, het bedrijf runt. ‘In de food zijn korte levertijden belangrijk. Hierin onderscheiden wij ons. Wij waren in het verleden gewend om heel snel grafisch drukwerk te leveren. Het ad hoc werken zit in ons bloed. Een gemiddelde doorlooptijd ligt rond de tien werkdagen, maar als het moet kunnen we soms binnen één dag of twee dagen leveren. Enkele maanden terug bijvoorbeeld, belde een klant van ons dat hij door het onverwachte koude weer 50.000 extra sleeves voor zijn erwtensoepverpakking nodig had. Binnen een dag had hij ze in huis.’

Machinepark
Het machinepark van Hassink is de afgelopen drie jaar fors uitgebreid en specifiek ingericht voor verpakkingsdruk. Er is geïnvesteerd in twee nieuwe verpakkingspersen en recent ook in een derde vouwplakmachine en een tweede vlakstansmachine. Daarnaast is het productieoppervlak verdubbeld door een nieuwbouw vorig jaar zomer.
Hassink drukt momenteel op een Heidelberg Speedmaster XL 75 (4 kleuren plus lak) en een Heidelberg Speedmaster XL 75 hybride (7 kleuren plus lak en UV-lak, 605x750 mm). ‘Een laktoren is onmisbaar bij verpakkingsdruk’, meent Tom Hassink. ‘ Doordat voedselveilige inkten niet drogen, is het noodzaak om ze te voorzien van lak'.
De nieuwe vouw/plakmachine is ook van Heidelberg. Hierop kan Hassink nu naast sleeves en langsnaad- en autolock-doosjes ook vier- en zespunts doosjes produceren.

BRC
Zonder een overjas en het desinfecteren van de handen kom je sinds februari 2018 niet meer de productie van Hassink binnen. Het zijn maatregelen die horen bij de Food Safety Standard van het British Retail Consortium (BRC). ‘We hebben dankzij de BRC-certificering een ware kwaliteitsslag gemaakt’, vertelt Loes Hassink. ‘Het certificaat zorgt er ook voor dat er deuren open gaan die anders gesloten bleven. Hoewel je het certificaat voor de meeste orders niet nodig zult hebben, zijn er toch diverse bedrijven die ernaar vragen.’
De manier van werken is door het BRC-certificaat (sinds de laatste audit in 2019 is de status verhoogd naar AA) behoorlijk gewijzigd. Het traceren van een order en het invoeren van een recall-procedure zijn hiervan voorbeelden. ‘Traceabillity is een belangrijk onderdeel’, legt Tom uit. ‘Maar ook praktische zaken horen daar bij, zoals niet meer koffie drinken of lunchen op de werkvloer. De bedrijfskleding wassen we binnenshuis en binnen hadden we nagenoeg geen last van ongedierte, maar die zijn nu ook niet meer buiten, in de nabijheid van het pand, te vinden.’

Nieuwe hal
Bij binnenkomst van de productie kom je gelijk de twee Heidelberg-persen tegen. Het is nu onvoorstelbaar dat in die ene ruimte alles plaats vond. Drukken, stansen en vouwplakken. ‘We zijn van een volle productievloer met vele pallets vouwkarton en files van gereed product naar een overzichtelijke fabriek gegaan die logisch is ingericht’, zegt Tom Hassink. ‘De productieflow is nu goed op orde.’
Het tweede en nieuw aangebouwde deel is hoger en oogt ruimtelijk. Hier staan de twee stansen en de drie vouwplakmachines. Verder is er een groot rek, waar alle stansmessen netjes staan genummerd en geordend, gereed voor de productie. En er is een tussenvloer gemaakt om al het gereed product en omdozen op voorraad te kunnen houden.
‘De kracht is dat we alles zelf kunnen doen’, meent Loes Hassink. ‘Wat nog ontbreekt, is een machine die conische doosjes kan vouwen en plakken. Dat is onze volgende aankoop.’

Zichtbaarheid
Bij een nieuwe koers past ook een nieuwe naam, vonden ze in Haaksbergen. Hassink Drukkers heet voortaan alleen Hassink en de bedrijfsnaam heeft als subtitel ‘Verpakkingsdrukwerk / Passie voor zichtbaarheid’ gekregen.
‘Het woord Drukker in de naam suggereerde dat we nog steeds commercieel drukwerk maakten’, zegt Loes. ‘Met de nieuwe subtitel geven we duidelijk aan dat we ons richten op verpakkingsdruk en dat we graag er voor willen zorgen dat de producten van onze klanten goed zichtbaar zijn.’

www.hassink.nl

<foto>
Loes en Tom Hassink: ‘Met name de voedingsmiddelenindustrie weet ons te vinden.’