Merkeigenaar geeft weinig om duurzaam verpakken'

In samenwerking met Adobe en het International Packaging Institute (IPI) deed EskoArtwork onlangs een onderzoek onder merkeigenaren. Een opvallende conclusie was dat slechts 15% van de ondervraagden duurzaam verpakken belangrijk vindt.

EskoArtwork hield haar onderzoek om haar productportfolio goed af te stemmen op nieuwe en huidige behoeften van de merkeigenaren. Wat even zwaar telde, was dat het onderzoek ook inzicht gaf aan haar klanten, die helpen merkeigenaren immers bij het ontwerpen van nieuwe verpakkingen. Er werkten merkeigenaren uit heel Europa mee aan het onderzoek, tweederde daarvan zijn bedrijven met 500 medewerkers of meer.

Efficiëntie

De verpakkingsketen wordt steeds complexer en het is steeds moeilijker om te voldoen aan diverse regels. Zodoende wordt het voor de merkeigenaar steeds belangrijker om efficiënt te kunnen samenwerken met de partners aan wie ze hun werk uitbesteden. Toch heeft meer dan de helft van de respondenten nooit samengewerkt op gebied van digitaal ontwerp. Op korte termijn voorziet men juist daar aanzienlijke veranderingen. Ongeveer een derde van de respondenten verwacht dat online samenwerking de aangewezen werkwijze wordt in de industrie. Het onderzoek bevestigde tevens dat private labels in populariteit toenemen en de vraag hiernaar stijgt. Van de ondervraagden gaf 54% aan dat private labels zorgen voor een kwart van hun inkomsten.

Duurzaam scoort laag

De meest opvallende conclusie was dat maar 15% van de ondervraagden zegt dat het leveren van duurzame verpakkingsoplossingen heel belangrijk voor ze is, zelfs als onderdeel van het bedrijfsbeleid. Dit houdt in dat 85% iet anders heeft geantwoord. Jef Stoffels, directeur corporate marketing bij Esko zegt hierover: 'Het opvallende feit dat maar 15% van de ondervraagden vindt dat duurzame verpakkingsoplossingen heel belangrijk voor ze zijn, wijst op een aantal zaken. De meest logische uitleg die we uit onze gesprekken hebben gefilterd, is dat beleidsmakers en media het voortdurend over duurzaamheid hebben. Het is alleen nog niet zo dat elke verpakking op duurzaamheid wordt gescreend. Correct en degelijk verpakken enerzijds (bescherming, houdbaarheid en transport), en hogere omzet en impact anderzijds blijven de belangrijkste criteria bij het ontwerpen van verpakkingen. De verpakkingsindustrie heeft het dus duidelijk moeilijk om duurzaamheidoplossingen in te voeren.'

Marketingwaarde

Ander opvallende resultaten uit het onderzoek waren dat men gelooft dat voor alles geldt dat een verpakking moet opvallen in het winkelschap en dat het belang van een verpakking in de marketingmix groeit. Jef Stoffels legt uit: 'De uitkomst van de marketingwaarde van een verpakking in het schap bevestigt inderdaad dat de vormgeving van de verpakking in eerste instantie moet aanzetten tot het aanschaffen van het product. De verpakking moet in een luttele seconde de koper overtuigen tot het kiezen van het product. Het is ook een feit dat steeds meer verpakkingen dragers worden voor allerlei campagnes, acties en andere informatie. Met andere woorden: de verpakking wordt in toenemende mate deels als folder of andere reclamemedium gebruikt.'

(gepubliceerd in november 2009)