De VM Packaging Awards biedt ontwerpers, innovators en producenten een unieke kans om hun innovatie, design of verpakking te laten beoordelen door een professionele jury. Een VM Packaging Award of Runner-Up Award is het bewijs dat je als ontwerpbureau of onderneming toonaangevend bent.
De awards richten zich op innovatie, design en duurzaamheid, waarbij elke editie opnieuw duidelijk wordt dat de lat hoog ligt. Eerdere winnaars van een Runner-Up en/of een NL Packaging Award zijn niet de minste: Heineken, Albert Heijn, Jumbo, Rituals, Philips en Vivera. Veel toonaangevende ontwerpbureaus kregen sinds de eerste editie in 2016 ook awards uitgereikt.
Tekst gaat verder onder de foto.
Innovatie
Voor alle inzendingen geldt dat ze aan de Essentiële Eisen moeten voldoen. Verder zijn er specifieke criteria, zoals die voor innovatie.
Beschermen
Een verpakking dient de inhoud te beschermen tegen zijn omgeving om op die manier de uiteindelijke gebruiker een product te geven in de conditie waarin deze wordt beloofd.
Transporteren
Een verpakking dient het mogelijk te maken om producten te verplaatsen van de producent naar de uiteindelijke gebruiker. Bedoeld wordt het veilig, efficiënt en economisch overbruggen van die afstand.
Communicatie
Een verpakking communiceert over de inhoud. Het zorgt ervoor dat de gebruiker van die verpakking de benodigde informatie krijgt over relevante en/of noodzakelijke aspecten die betrekking hebben op het product en/of gebruik van de verpakking.
Duurzaamheid
De mate waarin de verpakking bijdraagt aan hedendaagse opvattingen over verantwoord gebruik van materialen, energie en de oplossingen voor het verwerken van de gebruikte verpakking.
Design
Er zijn specifieke criteria voor de design- en duurzaamheidscategorieën.
Bij design zijn de volgende aspecten van belang:
Originaliteit en creativiteit
Is de vormgeving vernieuwend, heeft het “eigenheid” en iconische kwaliteiten?
Relevantie voor consumenten
Pakt het de consument, springt het in het oog, raakt het de juiste snaar?
Vernieuwend
Is het binnen de categorie trendsettend, vernieuwend of baanbrekend?
Visuele hiërarchie
Is er een duidelijke opbouw, zodat de verschillende componenten in het design met elkaar in balans zijn. Is er een overheersend element dat houvast biedt, is het met schoonheid en oog voor detail uitgevoerd?
Relevantie
Is het design relevant voor het merk?
Versterkt/onderstreept het de merkwaarden van het merkkarakter?
Kortom, vertegenwoordigt het design het merk op een juiste manier?
Duurzaamheid
In de duurzaamheidscategorie let de jury onder meer op de volgende aspecten.
Algemeen
De jury beoordeelt de duurzaamheid, de mate waarin de verpakking bijdraagt aan hedendaagse opvattingen over verantwoord gebruik van materialen, energie en de oplossingen voor het verwerken van de gebruikte verpakking.
Materiaalkeuze
Is het materiaal recyclebaar en uit hernieuwbare bron?
Hoeveelheid verpakkingsmateriaal
Is er sprake van een reductie van het materiaalgebruik?
Scheidbaarheid van materialen
Hoe zit het met de reductie van CO2-uitstoot tijdens de productie of bij transport? Of: wat is de mate waarin food waste wordt tegengegaan?
Dit zijn de 10 categorieën voor 2025
- Food Vers
- Food Houdbaar
- Beauty & Personal Care
- Drankverpakkingen Alcoholisch
- Innovatie Techniek
- Innovatie Verpakkingen & Materialen
- Non-Food
- Duurzaamheid
- Private Label
- E-commerce
Deze brede selectie van categorieën zorgt ervoor dat bedrijven uit verschillende sectoren hun producten kunnen inschrijven en kans maken op erkenning.
Tekst gaat onder verder.