De oorsprong van luchtdicht verpakte vis gaat terug tot de 18e eeuw, toen het voor het eerst werd gebruikt als een manier om vis niet te laten bederven op lange reizen. We hebben deze culinaire revolutie vooral te danken aan Napoleon: hij was het die rond 1800 een prijsvraag uitschreef om een techniek te ontwikkelen, waarmee zijn manschappen onderweg goed konden eten. Tegenwoordig worden visconserven echter niet alleen meer gezien als goedkoop en praktisch, maar ook als een smakelijk, duurzaam en gezond product – een uitstekende bron van eiwitten en omega-3 vetzuren. Bovendien is het gemakkelijk om te bewaren én te gebruiken, waardoor het een ideaal ingrediënt is om snel smaakvolle gerechten mee te bereiden.
Deze eigenschappen hebben ervoor gezorgd dat ingeblikte vis meer en meer opduikt in de horecakeuken. Vooral gezouten ansjovis is bij chefs favoriet: geserveerd met knoflookbrood als appetizer, als zilte smaakmaker in de pastasaus of als topping op een pizza. Ingeblikte tonijn kan een mooi alternatief zijn voor de verse variant, bijvoorbeeld in salades – zoals de Niçoise en Caesar – of in poke bowls en pastagerechten.
Het betreft hoogwaardige kwaliteit vis, die snel na de vangst wordt ingeblikt. Alleen zo kan de optimale versheid worden gegarandeerd en blijven de voedingsstoffen behouden.
Canned seafood
Een horecaconcept dat blikvis nog meer in de spotlight zet, is het zogenaamde tinned fish snacking. Conserven worden gepresenteerd als een voorgerecht of borrelhap, vaak in combinatie met brood, olijven en noten. Er zijn zelfs speciale bars die zich volledig op deze trend richten en louter canned seafood op de menukaart zetten. Met name in Portugal is dat al decennialang een vast onderdeel van de eetcultuur.
Horeca-ondernemers Aad Beuqi en Onno van Grondelle besloten dit concept naar ons land te halen. In 2017 transformeerden zij een oud bruin café op de Utrechtsestraat in Amsterdam tot The Can Bar. Ze bestelden een grote lading blikjes bij verschillende Portugese leveranciers en testten ze een week lang op smaak, prijs-/kwaliteitverhouding en verpakkingsontwerp. ‘Soms zat er zo weinig verschil in qua inhoud, dat we maar kozen wat we er leuk uit vonden zien’, vertelt Beuqi. Wel letten ze er goed op dat de vis duurzaam werd gevangen. Ze ontdekten dat werken met blikvis veel voordelen heeft: ‘Het is een eenvoudig en betaalbaar, maar ook kwalitatief goed product. Plus: het kost je geen stroom om op te slaan en je hebt ook geen dure koks nodig om het te serveren.’ Wel merkten de ondernemers dat ze gasten wat moest laten proeven om hen over te halen. Daarnaast hielp het om mooie foto’s te posten op Instagram, om gasten te laten weten hoe ingeblikte vis eruit ziet.