Vierdejaars HAS doen eyetracking-onderzoek op snacktomaatjes verpakking
Studenten Food Innovation, Maxime Schuurman en Karlijn Lemmens, beiden gespecialiseerd in packaging design aan de HAS Green Academy, onderzochten samen met Fleur van Loon, student Food Innovation (specialisatie Food en Design aan dezelfde hogeschool), hoe de consument een verpakking snacktomaatjes kiest.
De drie studenten leerden elkaar leren kennen via een eindopdracht die onderdeel is van het project Goed Verpakt, onder leiding van Antien Zuidberg, lector Design Methoden in Food bij HAS Hogeschool. In dit project – een samenwerkingsproject van HAS met KIDV, tien bedrijven in food en verpakkingen, de Haagse Hogeschool en de Hogeschool van Amsterdam – wordt gekeken naar de minst duurzame aspecten van kant-en-klaarmaaltijden, portieverpakkingen en verpakte AGF-producten. Het doel is om in twee jaar tijd een overzicht te krijgen van de duurzaamheid trade-offs in deze ketens.
Duurzaamheidsverbeteringen snoeptomaat
Met dit deelonderzoek is in kaart gebracht waar in de keten van de snoeptomaat duurzaamheidsverbeteringen mogelijk zijn. Ook gaven de studenten aan welke verpakkingsaspecten een rol kunnen spelen om duurzame keuzes door consumenten te stimuleren. De studenten maakten eerst een ketenanalyse van de productverpakkingscombinaties van snoeptomaten. Een aantal van deze combinaties is vervolgens op diverse locaties (waaronder Empack en HAS) getest in consumentenonderzoek dat gericht is op kijkgedrag ten aanzien van duurzaamheid. Daarbij werd gebruik gemaakt van een keuzesetting met drie of vier productverpakkingscombinaties, technologie zoals eyetracking glasses en korte interviews. Vervolgonderzoek met winkelend publiek vond plaats in de Helftheuvelpassage in Den Bosch.
Keuze uit 3 verpakkingen
Een van de deelnemende bedrijven in het onderzoek is Greenco, bekend van snacktomaatjesmerk Tommies. Op verpakkingsbeurs Empack konden bezoekers een speciale eyetracking-bril opzetten en in een klein hokje een keuze maken uit drie verpakkingen snacktomaatjes. Met software konden de studenten zien waar mensen naar kijken voordat ze hun keuze maken. Zo wilden de studenten vastleggen welke elementen van de verpakking belangrijk zijn. De eyetracking-bril liet zien waar de ogen van de consumenten naartoe gingen op de verpakking. Na de keuze van een verpakking, volgde een kort interview. Die informatie, samen met de data van de eyetracking, leverde interessante informatie op. In het vervolgonderzoek zijn attributen op de verpakkingen aangepast en opnieuw getest met nieuwe consumenten.
Vervolgonderzoek. In dit figuur is scenario 3 zichtbaar: verschillende duurzaamheidsclaims. Links de foto van de verpakkingen, in het midden de heat map waarin zichtbaar is waar mensen naar kijken, en rechts de vakken van het eyetracking-onderzoek. Duidelijk is dat de middelste verpakking en dan vooral de groene abstracte bloem met de tekst “dit is een duurzame verpakking” het meest bekeken wordt (en ook het meest gekozen wordt).
Uitkomsten
De onderzoeksvraag was: ‘Hoe ziet de verpakking van snoeptomaten eruit die effectief een duurzame aankoop stimuleert?’ Er zijn vier scenario’s onderzocht, waarbij steeds drie bestaande verpakkingen werden aangeboden: op merk, met of zonder prijsverschil en met verschillende grafische en structurele ontwerpen. In het vervolgonderzoek in Den Bosch zijn drie scenario’s onderzocht, waarbij de verpakkingen zijn aangepast ten opzichte van de referentie en onderzocht op merkidentiteit, kleuren en duurzaamheidsclaims.
Liever een merk
Uit het onderzoek blijkt dat merkuitingen een positieve invloed hebben op de consumentenkeuze. Een verpakking zonder merk kreeg bijvoorbeeld minder voorkeur, zelfs wanneer de prijs lager was. Bovendien blijkt dat merksignalen als eerste opvielen en de aandacht het beste wisten vast te houden. Uit het onderzoek blijkt ook dat merkuitingen met een opvallend grafisch signaal, zoals een clowntje, de aandacht van de consument wisten te trekken. Hoewel dit ontwerp vaak de voorkeur kreeg, vonden veel mensen een zeer eenvoudig etiket juist het meest aantrekkelijk.
Kleur op etiket
De kleur van de bedrukking op de verpakking is ook van invloed. Zo blijkt een wit etiket eerder op te vallen en de aandacht langer vast te houden dan een zwart etiket. Het product met het witte etiket had dan ook de voorkeur van consumenten. Ook het groene etiket in het tweede onderzoek kreeg vaak de voorkeur, maar kreeg minder aandacht dan het witte etiket. Deze keuze lijkt voort te komen uit het kleurcontrast tussen de tomaten en het etiket.
Expliciete taal werkt
Het merk Tommies toont nu al aan dat de huidige verpakking 100% gemaakt is van gerecycled plastic. Dat doen ze via een smalle groene band. Uit de resultaten van fase 1 blijkt echter dat consumenten geen aandacht schenken aan deze groene band. Ook kleine stickers bleken in fase 2 nauwelijks aandacht te krijgen. Dat betekent niet per se dat ze geen effect hebben op duurzaam gedrag. Ze kunnen bijvoorbeeld wel invloed hebben op het feit dat consumenten de verpakking niet op straat weggooien. Ook de “bij plastic-sticker” kan effect hebben. Opvallend in het tweede onderzoek is dat het duurzaamheidssignaal wél positief opvalt als er expliciete taal wordt gebruikt in combinatie met een opvallende sticker, zoals de groene abstracte bloem met de tekst “dit is een duurzame verpakking”.
Duurzame keuzes
Uit dit kwalitatieve onderzoek blijkt dat consumenten kiezen voor wat opvalt en wat in zeer korte tijd te zien en te lezen is. Het lijkt er dus op dat consumenten best duurzame keuzes willen maken als ze daarin geholpen worden met eenvoudige en expliciete claims in plaats van icoontjes en logo’s die ze minder goed herkennen. De onderzoekers raden op basis daarvan aan om duurzame aankopen te stimuleren door gebruik te maken van duurzaamheidsclaims die zijn ontworpen met een grafisch signaal in combinatie met duidelijke en expliciete tekst. Het is effectief om dit signaal te combineren met een etiket waarvan de kleur goed contrasteert met het product, samen met eenvoudige grafische merkuitingen van het merk.
Downloaden
Meer artikelen
Gerelateerde artikelen
Ferrum Packaging en KHS versterken positie met overname H.F. Meyer
Ferrum Packaging en KHS, beiden actief in de productie van technologie voor de...
Ranpak introduceert GrasiKraft-papier met grasvezels
Ranpak, een bedrijf dat zich profileert als specialist in milieuvriendelijke...
DS Smith investeert 10 miljoen euro in verpakkingsmodernisering
Verpakkingsproducent DS Smith heeft 10 miljoen euro geïnvesteerd in zijn faciliteit in Kunheim,...
VM nieuwsbrief
- Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
- Techniek, duurzaamheid, design en meer
- Gratis in jouw inbox