Service zit bij de Koningh Coding & Labeling in het DNA
‘Service zit in ons DNA’
In de ondernemersvisie van Bert-Jan Dijk, DGA van de Koningh | Coding – Labeling - Inspection, staat service, hoogstaande dienstverlening voor een optimale klanttevredenheid, centraal. ‘In iedere servicebus zit voor ruim 25.000 euro aan onderdelen om storingen direct te verhelpen en ieder jaar komen er monteurs bij. Deze service is onze succesfactor.’
Ik ben altijd klantgericht geweest
Een klinkende autonome groei van ruim 20% in 2022 en een constante omzetgroei sinds Bert-Jan Dijk het bedrijf overnam. Dat zijn de feiten. ‘Alleen in het coronajaar 2020 zijn we niet gegroeid, maar stabiel gebleven’
‘Ik ben altijd klantgericht geweest, zegt hij. Dijk begon zijn carrière in de wereld van de vrachtwagens. ‘Dan weet je hoe belangrijk goede dienstverlening is.’ Voor Dijk was het dus vanzelfsprekend dat zijn bedrijf zwaar zou inzetten op service en kwaliteit en dat heeft gewerkt, getuige de groeicijfers. ‘Wij zijn zelfs 24/7 bereikbaar, want stilstand is voor veel van onze klanten erg kostbaar’.
Kennis en vertrouwen
In totaal nam De Koningh zes bedrijven over, wat uiteraard groei opleverde, maar de ruim 20% van nu is autonome groei. ‘In onze business draait alles om kennis en vertrouwen. Kennis van technologie en verkoop. Onze monteurs kennen onze klanten goed en zijn er snel als er een probleem is. Zo kweek je vertrouwen.’
Wat Dijk belangrijk vindt, is het contact met de markt blijven houden en daarom heeft hij nog altijd zijn eigen rayon als accountmanager. ‘Zo hoor ik wat er In de markt speelt en ervaar ik ook wat mijn collega's meemaken In de markt. Je moet dicht bij je klanten blijven. We zijn groot geworden door klein te blijven en met dat laatste bedoel ik dat we altijd dicht bij de klant zijn blijven staan en goed geluisterd hebben naar hun wensen. Een andere belangrijk aspect is dat je team happy is en het ook leuk vindt om de klant te helpen. Die klantgerichtheid zit echt in ons DNA.’
‘Teamspirit’
Om de groei aan te kunnen komen er bij De Koningh ieder jaar drie monteurs bij en dat is exclusief de twee monteurs die dochterbedrijf Presa (België) en de extra monteur die Mundy Technology jaarlijks extra nodig hebben. Inmiddels bestaat de groep uit 117 medewerkers. Een personeelsprobleem kennen ze bij de Koningh niet. ‘Je moet zorgen dat je gedreven mensen hebt die hun werk leuk vinden. Op een paar na heb ik alle medewerkers persoonlijk aangenomen, omdat ze in ons team moeten passen en net zo klantgericht moeten zijn. We zijn een hecht team en als het druk is kan het best zijn dat een accountmanager met een monteur meegaat om een machine te installeren of dat een vooraf ingestelde machine door de accountmanager bij het bedrijf wordt geleverd. De mensen helpen elkaar.
Zo komt het gesprek toch weer op service. Een paar feiten. In iedere servicebus is standaard voor ruim € 25.000 aan onderdelen aanwezig en in het magazijn staat in totaal voor 4 miljoen euro aan onderdelen, machines en consumables. ‘Alleen zo kan je waarmaken dat je binnen een dag of liefst dezelfde dag nog kan leveren. En bij storingen gaan we naar Iedere klant, ook als ze geen servicecontract hebben. We komen altijd.’
Met een installed base van 15.000 machines, inclusief de dochterondernemingen zelfs 25.000, is een goed serviceapparaat ook essentieel. ‘Maar we zien ook dat de eisen bij onze klanten hoger worden. Ik vind het wel mooi dat ze ook begrip hebben in het uitzonderlijke geval dat er een keer een onderdeel niet is.
We kunnen hoge serviceniveau volhouden, omdat onze machines zoveel onderhoudsvriendelijker zijn geworden. 15 jaar geleden was de service interval 1400 draaiuren en nu is dat 18.000 uren of 24 maanden. Dat heeft te maken met de bouw van bijvoorbeeld de Linx codeermachines.
De frequentie van het reinigen van de inktkoppen is bij ons bijvoorbeeld 75% minder frequent dan bij concurrenten. De klant kan nu ook zelf dingen doen. We hoeven er niet altijd naar toe en dat is natuurlijk ook duurzaam. Alle onderdelen van de Linx printer zijn gespecificeerd om minimaal 56.000 draaiuren mee te gaan. De Overall Equipment Effectiveness ligt bij ons beduidend hoger. Preventief onderhoud door een service engineer is niet meer nodig want dat kan de klant zelf via een instructievideo.
Manager Coding Ludwig Loxley benadrukt dat de Koningh heel erg veel aan training doet. ‘Alleen al aan sales besteden we honderden uren aan opleiding. Als je een hoge servicegraad wilt bieden, moeten je mensen goed zijn opgeleid.’
Ook inspecteren
Al ruim 5 jaar is De Koningh al gespecialiseerd in inspectieapparatuur als metaaldetectie en checkwegers. Sinds Mundi Technology in 2020 werd overgenomen is deze kennis binnen de groep nog verder uitgebreid. Dijk: ‘Onze klanten vroegen er steeds vaker om en op een gegeven moment kom je dan tot de beslissing om te gaan investeren in deze technologie. Als we nu bij de klant komt met onze codeer- en etiketteermachines en ze vragen of we misschien ook een checkweger kunnen leveren, dan kunnen we die vraag invullen. Onze klanten hebben genoeg aan één adres.’
Dijk vertelt dat er steeds meer samenwerking is met machinebouwers. Denk hierbij aan diverse verpakkingsmachines. ’Ze leveren hun machines in combinatie met onze systemen en daarom moeten onze monteurs soms ook naar het buitenland voor een installatie. Dat is met onze capaciteit geen probleem.’
Duurzaamheid
Op de vraag welke duurzaamheidsthema’s van belang zijn in de wereld van coderen en etiketteren, zegt Ludwig Loxley ‘Foutpreventie door automatiseren is de grootste stap naar verduurzaming. Als je fouten voorkomt, voorkom je kosten en extra afval. Ompakken van producten door foutieve etiketten of codering is erg kostbaar. Nog kostbaarder wordt het als het ook verkeerd in de schappen beland. Je ziet bij heel veel productiebedrijven dat bij een verpakkingslijn op soms wel zes plekken een code handmatig wordt ingevoerd, waardoor de kans op fouten groot is. Het is veel beter dat dit automatisch gebeurt vanuit het ERP systeem van de klant. Ook door het personeelstekort stijgt de foutgevoeligheid enorm. Automatisering is belangrijker dan ooit. Niet alleen voor duurzaamheid, maar ook om het tekort aan handen op te vangen. Alles wat kan worden geautomatiseerd wordt nu ook geautomatiseerd.’
Telefoon
Hoe modern het bedrijf ook is, onze klanten kunnen nog steeds telefonisch bestellen, want Dijk wil niet dat het onpersoonlijk gaat via enkel een computersysteem. ‘Wij nemen graag de telefoon op en hechten waarde aan contactmomenten met onze klanten. We vragen hoe het gaat en of we ze nog ergens anders mee van dienst kunnen zijn.’
Experience Center
De voortdurende groei heeft ervoor gezorgd dat de huidige locatie te klein is geworden. Een wandeling door het pand maakt dat duidelijk. Daarom zal in januari ook het pand van de buren in gebruik worden genomen. Door een muur door te breken kunnen de panden simpel worden verbonden. Het huidige magazijn van 500 m² op twee niveaus, wordt verdubbeld tot 1000 m² op twee niveaus. In plaats van onze huidige showroom van 40 m² is er straks een Experience Center van 500 m² met nieuwe machines en de laatste technieken. Dijk is er blij mee. ‘Met deze extra opslagruimte zijn we in staat om sneller te leveren en een nog betere service te verlenen.’
Meer artikelen
Gerelateerde artikelen
Ferrum Packaging en KHS versterken positie met overname H.F. Meyer
Ferrum Packaging en KHS, beiden actief in de productie van technologie voor de...
Ranpak introduceert GrasiKraft-papier met grasvezels
Ranpak, een bedrijf dat zich profileert als specialist in milieuvriendelijke...
DS Smith investeert 10 miljoen euro in verpakkingsmodernisering
Verpakkingsproducent DS Smith heeft 10 miljoen euro geïnvesteerd in zijn faciliteit in Kunheim,...
VM nieuwsbrief
- Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
- Techniek, duurzaamheid, design en meer
- Gratis in jouw inbox