Ronny Renker (productieleider Interket): ‘LED-UV maakt ons duurzamer’
Interket in Ommen, producent van labels en flexibles, investeerde in LED-UV droging van inkten en dat is een grote stap naar een meer duurzame productie. Productiemanager Ronny Renker geeft tekst en uitleg.
Wat voor typen labels zijn er?
We hebben permanente etiketten en we hebben semi-permanente etiketten. De semi-permanente etiketten (ook wel afneembaar) kun je eraf halen wanneer ze ergens op geplakt zijn, en dan heb je de permanente etiketten; wanneer je die ergens opplakt, kun je ze niet meer in één stuk verwijderen. En binnen die twee categorieën heb je natuurlijk een grote verscheidenheid bij extremen.
In de voedingsindustrie moet je voldoen aan strenge regelgeving en certificeringen. In ons geval hebben we een BRC-certificaat. Dat betekent dat we voor voedselverpakkingen kunnen produceren op een hygiënische manier en dat er geen risico bestaat dat het voedsel besmet raakt met iets van de drukwerkproductie. Dus ja, we moeten ervoor zorgen dat we de juiste bedrijfskleding gebruiken. Ook voor farmaceutische klanten is dat heel belangrijk, maar gelden er vaak nog strengere eisen. Wanneer je kijkt naar andere industrieën, zoals de chemische industrie, is dat iets minder belangrijk natuurlijk. Bij andere klanten, bijvoorbeeld verfproducenten die verfblikken produceren waar wij etiketten voor maken, is het bijvoorbeeld belangrijk dat je de juiste kleur hebt. De kleur moet de lading dekken en het etiket moet er aantrekkelijk uitzien in de winkel.
Wat zijn typische orders voor Interket?
Typische opdrachten die we hebben zijn meerkleuren orders, orders die zijn opgebouwd uit de primaire kleuren, CMYK in combinatie met rugbedrukking, lijmbedrukking, deels deactivatie of afgewerkt met laminaat. En natuurlijk drukken we ook klantspecifieke kleuren gebruik makend van Pantone-kleuren. We kunnen bijna alles drukken en ook nog eens op tijd.
Is het belangrijk om verschillende droogtechnieken te hebben?
De drukindustrie begon met inkten op waterbasis, die allemaal droogden met infrarood of ventilatoren. En later kwamen er UV-inkten en daarna de LED-UV-inkten, natuurlijk. En ja, je ziet dat in de loop der tijd de machines die destijds zijn gekocht nog steeds zijn uitgerust met de technologie van die tijd. En natuurlijk zijn we altijd op zoek naar manieren om nieuwe technologieën te implementeren in al onze machines, en dat gebeurt natuurlijk. Daarom we hebben UV-verlichting op machines geïnstalleerd die oorspronkelijk bedoeld waren voor waterinkten.
Waarom investeerden jullie in LED-UV en hebben jullie machines daarvoor gereviseerd?
We drukken al met UV-inkten en drogen met UV. En dus was LED de volgende stap omhoog. We wisten uit onze ervaring dat we ook LED-inkten konden drogen met conventionele verlichting. Dus het was niet zo moeilijk om LED's te gaan implementeren. Tesamen met de LED-inkten in samenwerking met onze leverancier natuurlijk.
Zijn er discussies geweest of je al dan niet in UV zou investeren?
Ja, voordat ik hier kwam, had ik helemaal geen ervaring met UV-geharde inkten. Ik kom uit de offset- en flexodruk met oplosmiddel gebaseerde inkten. Dus ja, UV-inkt was voor mij compleet nieuw. Maar ja, het heeft veel zin om in (Led) UV te investeren. Je hebt veel minder energie nodig, je hebt veel minder vervuiling. Als je bijvoorbeeld met oplosmiddel gebaseerde inkten drukt, moet je een manier hebben om de lucht te behandelen die je uit de fabriek laat ontsnappen. En dan het verschil tussen UV en UV-LED: standaard UV-verlichting heeft altijd een ventilator nodig of je moet altijd de lucht uit de fabriek afvoeren. En dat zal altijd onderdruk creëren en dat brengt altijd andere uitdagingen met zich mee. LED heeft dat niet nodig. Dus dat is ook weer een stap vooruit. Je hebt er geen extra installatie voor nodig. Het wordt gewoon eenvoudiger. En dat is een van de belangrijkste voordelen, natuurlijk.
Hoeveel bespaar je door de overstap op LED-UV?
Je bespaart veel energie, ik denk wel 50, 60%. Gemakkelijk. En je bespaart ook veel tijd. In ons geval werken we in een tweeploegenmodel, dus we moeten de fabriek om 06:00 uur starten en we eindigen om 22:00 uur. Met standaard UV-verlichting moet je ze laten afkoelen. Dus je moet vroeg stoppen met printen. En 's ochtends moet je ze eerst weer opwarmen.
Dat betekent dat je 15 minuten tot een halfuur moet wachten tot ze warm zijn. Maar LED is meteen klaar. Je kunt meteen beginnen, en ook de levensduur van een LED-lamp is veel langer dan die van standaard UV-licht. Ik heb gehoord dat 10.000, 20.000 branduren voor LED-droging normaal is, terwijl conventionele verlichting zwakker wordt na 2.000 branduren.
Is er nog wel ruimte voor conventionele UV-lampen en UV-LED?
Nee, ik denk niet dat er ruimte is voor beide. Ik denk dat LED-verlichting het kwik als geheel zal vervangen, voornamelijk omdat kwik ook echt giftig is. En wettelijk gezien denken veel landen eraan om kwikverlichting te verbieden. Ook in Nederland wordt gesproken over een mogelijk verbod. Dus ja, ik denk dat je als bedrijf de stap naar LED moet zetten in de toekomst. Ik weet niet wanneer het verboden zal worden, maar ik ben er vrij zeker van dat het in de nabije toekomst op een gegeven moment verboden zal worden.
Ik denk dat het nog steeds interessant kan zijn om sommige machines die niet zo oud zijn, misschien vijf tot zeven jaar oud, uit te rusten met LED- droging. Maar bij oudere machines, bijvoorbeeld machines van 15 tot 20 jaar oud, is het zinvoller om ze te vervangen door een nieuwe machine die ook efficiënter en veiliger is, en ja, dan zou je meteen met LED beginnen.
Wat is jullie visie op ROI, de levensduur en de investeringsimpact?
Natuurlijk zijn er dingen die echt belangrijk wanneer je begint met een investeringsplan, maar uiteindelijk gaat het om het doel dat je wilt bereiken. En als dat doel een jaar langer duurt, dan denk ik niet dat je alleen moet focussen op die ROI van misschien drie jaar voor de meeste bedrijven. Je doet ook iets voor het milieu. Ik denk niet dat je daar altijd een prijs aan kunt hangen. En ook de gezondheid van de drukkers hier, is echt belangrijk. Het is moeilijk om daar een prijs aan te hangen, maar alles in overweging neemt, heeft het veel waarde.
Mede door te investeren in LED UV maken we Interket gereed voor een groenere toekomst.
Meer artikelen
Gerelateerde artikelen
Ferrum Packaging en KHS versterken positie met overname H.F. Meyer
Ferrum Packaging en KHS, beiden actief in de productie van technologie voor de...
Ranpak introduceert GrasiKraft-papier met grasvezels
Ranpak, een bedrijf dat zich profileert als specialist in milieuvriendelijke...
DS Smith investeert 10 miljoen euro in verpakkingsmodernisering
Verpakkingsproducent DS Smith heeft 10 miljoen euro geïnvesteerd in zijn faciliteit in Kunheim,...
VM nieuwsbrief
- Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
- Techniek, duurzaamheid, design en meer
- Gratis in jouw inbox