Scenario's en trends
De milieu-impact van verpakkingen verschilt sterk per sector. Bij de productie van verpakte voedingsmiddelen wordt bijvoorbeeld veel meer uitstoot gegenereerd dan bij de verpakking.
Aan de andere kant is het gebruik van cosmetica en producten voor persoonlijke verzorging door consumenten verantwoordelijk voor het genereren van de meeste emissies, namelijk 40%, vergeleken met de inkoop van grondstoffen, ongeveer 10%, en verpakkingen 20%, informeert Berlin Packaging.
Refill & Go navulverpakkingen van Airglass.
‘Hoewel fabrikanten, retailers en toezichthouders zich bewust zijn van de noodzaak van meer duurzaamheid, is er tot op heden geen wereldwijde overeenstemming over waarden en maatregelen. Bovendien is het, gezien het gebrek aan consistente prioriteiten, aan de individuele merken om hun eigen tijdlijnen en acties te bepalen’, aldus Marcial Vargas, Global Lead Science & Innovation bij Quantis. ‘Vaak bevinden zakelijke beslissers zich in een situatie waarin ze moeten kiezen tussen het investeren van inspanningen en middelen in de duurzaamheid van de toeleveringsketen van het product, of in duurzame verpakkingen, terwijl ze beide aspecten prioriteit moeten geven. Wat verpakkingen betreft, zullen er veel hogere niveaus van innovatie en flexibiliteit nodig zijn om het hoofd te bieden aan de druk en potentiële kritieke problemen die voortvloeien uit de voortdurende trends.’
Next: Design & Sustainability for wine and beer.
Binnen dit scenario heeft Quantis in feite vijf belangrijke trends geïdentificeerd die de spelregels in de verpakkingsindustrie zullen veranderen en het prestatieniveau in de komende vijf tot tien jaar zullen verhogen. Allereerst komen er duurzaamheidseisen naar voren, namelijk de toenemende druk om verpakkingsafval te verminderen door regelgeving die in voorbereiding is, maar die steeds strenger zal worden. Vervolgens moet rekening worden gehouden met de groei van e-commerce, wat kan leiden tot een convergentie van primaire en secundaire verpakkingen en tot nieuwe ontwerpen die de vraag naar meer automatisering van logistieke processen vergemakkelijken.
Verlaging van verkoopmarges
Er moet ook rekening worden gehouden met de verandering in de aankoopvoorkeuren van consumenten, omdat deze in toenemende mate worden aangedreven door factoren, zoals comfort, personalisatie, "local hero"-producten en in elk geval geïnteresseerd zijn in zowel welzijn als waar voor hun geld. Dit en de toenemende druk op de kosten in de waardeketen van verpakkingen resulteert in een verlaging van de verkoopmarges in de detailhandel.
AI en andere technologieën
Ten slotte kunnen kunstmatige intelligentie en andere nieuwe technologieën het hele ontwerpproces van verpakkingen vereenvoudigen, de kwaliteit ervan aanzienlijk verbeteren en bedrijven helpen materiaalverspilling te verminderen, door een nauwkeurige monitoring van de ontwerp- en materiaalselectiefasen.
Oplossingen van vandaag en morgen
Momenteel zijn er al enkele oplossingen op de markt die de geïdentificeerde trends omarmen en die belangrijke richtingen benadrukken, met name op technisch niveau:
- Minimaal gebruik van materialen: het zal van essentieel belang zijn om verpakkingsfabrikanten te ondersteunen om de hoeveelheid post-consumer gerecyclede (PCR) grondstoffen tegen 2030 en 2040 te verhogen, naast het deelnemen aan programma's voor uitgebreide producentenverantwoordelijkheid (EPR) om de gescheiden inzameling van afval te verbeteren. Tegelijkertijd zullen de circulariteit en recyclebaarheid van verpakkingen verder moeten worden bevorderd. Eén van de circulaire oplossingen die Tapì Group heeft ontwikkeld, is NEOS, een innovatieve technologie die de ecologische voetafdruk van het product verkleint als gevolg van de toepassing van polymeren uit hernieuwbare bronnen.
- Vervanging van materialen en nauwkeurigere keuzes: het wordt essentieel om vanaf de ontwerpfase aandacht te besteden aan duurzaamheid, waarbij vergelijkbare en meetbare criteria worden aangenomen die worden gedeeld door de verschillende belanghebbenden in de toeleveringsketen en worden geïntegreerd in het hele productieproces.
- Implementatie van duurzame praktijken: bij het ontwerp van nieuwe verpakkingsoplossingen moet noodzakelijkerwijs rekening worden gehouden met recycling, maar zelfs vóór hergebruik, door producten die in de loop van de tijd meegaan en kunnen worden bijgevuld.