Het evenement lanceert tijdens de beurs twee theaters: het Kennistheater op Next Level en het Pitch-Pack-Plein op de beursvloer. In het Kennistheater worden bezoekers uitgedaagd om een toekomstperspectief aan te nemen, met behulp van de partners van Empack Gorinchem 2024. Onder andere KIDV, Green Serendipity, NRK Verpakkingen, Brightlands en HAS Hogeschool delen in de congreszaal op Next Level meer over hoe de verpakkingsindustrie zich toekomstgericht voort kan bewegen.
Inspiratie en inzichten
Met onderwerpen, zoals biobased materialen, de weg naar een circulaire kunststofketen en succesvolle projecten binnen de Packaging Waste Regulation wil de organisator samen met de partners de bezoekers inspireren en hands-on inzichten geven.
Variërende thema’s
In het nieuwe theater – het Pitch-Pak-Plein – zal op iedere beursdag een ander thema centraal staan:
- Op dinsdag 9 april is het onderwerp optimalisatie van verpakkingslijnen door middel van automatisering. Naast de presentaties van nieuwe ontwikkelingen worden ook de voor- en nadelen besproken. De Vereniging Nederlandse Verpakkingskundigen start de eerste beursdag op het Pitch-Pack-Plein met een rondetafeldiscussie over voedselverspilling en duurzaamheid, waarbij het publiek de kans krijgt om vragen te stellen.
- Op woensdag 10 april wordt het initiatief Pitch Your Product - wat op Empack Den Bosch in 2023 voor het eerst werd geïntroduceerd - voortgezet. Met deze editie de toevoeging dat circulaire producten een podium krijgen, omdat er in het afgelopen jaar een aantal nieuwe duurzame initiatieven werden gepresenteerd. Pitch Your Circular Product zal net als vorig jaar worden geleid door Cradle to Cradle. De jury, bestaande uit Green Serendipity, ChemistryNL en het KIDV, zal aan het einde van de dag de Innovatie Award van 2024 uitreiken.
- Op donderdag 11 april zijn er in hetzelfde theater de experts en creatievelingen op het gebied van consumentenverpakkingen te vinden. De organisatie en partner Now New Next bieden een platform waar deze community dit jaar kan samenkomen. Dit resulteert in een zone op de beursvloer genaamd de Consumentenverpakkingsstraat en een programma op het Pitch-Pack-Plein.
Award-waardige innovatie
Op 9 april om 13.00 uur presenteert VerpakkingsManagement in op het Pitch-Pack-Plein een sessie over award-waardige innovatie. De kernvraag is: hoe ontwikkel je een innovatieve verpakking die de jury van de NL Packaging Awards (NLPA) een award waard vindt? In drie presentaties, die de drie NLPA-paraplu's, Design, Techniek en Duurzaamheid representeren, geven de sprekers aan wat zij onder innovatie verstaan. Deze bijeenkomst is een soft-launch van de volgende NLPA-editie, waarbij ook de nieuwe uitstraling wordt gepresenteerd en eveneens de nieuwe website wordt geïntroduceerd.
Deze NLPA juryleden zullen het podium betreden:
Design: Jeroen Verbrugge (JKV Thinking Design) en Taco Schmidt (Qindle)
Duurzaamheid: Ton Knipscheer (TK Packaging Consulting)
Techniek: Christiaan Bolck (Oost NL)
Zero-waste evenement
Met het doel om een zero-waste event te worden, zet Empack tijdens de komende editie de eerste stappen om dit doel te bereiken. In plaats van het gebruikelijke programmaboekje dat voor eenmalig gebruik was bedoeld tijdens een beursbezoek, wordt dit nu volledig online beschikbaar gesteld.