Pieter Pot vraagt klanten opnieuw te investeren in de supermarkt
Marktnieuws |
VerpakkingsManagement |
september 14, 2023
Pieter Pot roept voor de tweede keer zijn klanten op om in het bedrijf te investeren, nadat ze eerder op deze manier al een half miljoen euro hadden binnengehaald. De toekomst van deze idealistische verpakkingsvrije supermarkt blijft echter onzeker.
Eerder dit jaar stuurde de supermarkt een mail naar ongeveer 35.000 mensen in hun klantenbestand. Klanten konden een tegoed kopen, wat ze later in konden ruilen voor boodschappen. Met rente. Wie 100 euro stort, kon voor 110 euro boodschappen doen.
Dankzij deze eerste kapitaalinjectie van een half miljoen euro is het assortiment van Pieter Pot weer grotendeels aangevuld tot wel driekwart, vertelt CEO Jouri Schoemaker aan NU.nl. Hij benadrukt echter dat dit slechts een tijdelijke oplossing was en niet genoeg impact had. Met een tweede investeringsronde hoopt hij niet alleen het assortiment verder aan te vullen, maar ook uit te breiden.
Nieuwe investering
Het streefbedrag voor deze tweede ronde ligt tussen de 1 en 2 miljoen euro. Klanten hebben de mogelijkheid om hun investering op hun account te laten staan en deze later te gebruiken voor boodschappen. Schoemaker benadrukt dat dit slechts kortlopende leningen zijn. Vanaf medio oktober wordt het tevens mogelijk om de investering om te zetten in aandelen.
Indien er voldoende kapitaal wordt opgehaald, heeft het bedrijf plannen om het assortiment uit te breiden met gekoelde producten, groenten en fruit, naast de reeds aangeboden producten zoals pasta en noten. Schoemaker is van mening dat het uitbreiden van het aanbod met dagelijkse boodschappen klanten vaker terug zal laten komen.
Het blijkt echter een uitdaging om gekoelde producten in een circulaire verpakking aan te bieden. Schoemaker erkent dit en benadrukt de voortdurende inzet om een afvalvrij systeem te ontwikkelen en te handhaven.