Toen Van Bon in 2001 bij Contimeta begon, verkeerde het bedrijf in een roerige periode. ‘Zowel aan de leverancierskant als aan de klantzijde waren er uitdagingen’, herinnert hij zich. Met zijn achtergrond in de scheepvaart en bij Fokker had hij veel commerciële ervaring in inkoop en verkoop. Dat bleek precies wat Contimeta op dat moment nodig had. In 2004 werd Van Bon via een buy-out eigenaar.
Vanaf dat moment groeide Contimeta, zowel nationaal als internationaal, met vestigingen in Zweden, België, Nederland en Duitsland. De laatste zes jaar kwamen er ook andere bedrijfstakken bij onder Contimeta Invest. ‘We hebben nu een hele groep met webshopactiviteiten, labels en hechtingstechniek’, zegt Van Bon.
Tekst gaat verder onder de foto.

Berend van Bon.
Inzet op service
Van Bon trof een bedrijf aan waar vertegenwoordigers allemaal op hun eigen manier werkten. ‘Iedereen had zijn eigen systeem, zijn eigen klantenbestand en niets was vastgelegd’, vertelt hij. Contimeta was toen vooral bekend om staalband, kunststofband en folie, maar de marktpositie stond onder druk. Onder zijn leiding werd sterk ingezet op de technische dienst en service. ‘We verbeterden de kwaliteit van onze dienstverlening en scherpten ons advies naar klanten aan. Wat altijd goed was, hebben we behouden, maar we zijn ook gegroeid en professioneler geworden.’
Sterkere marktpositie
Ook op inkoopgebied maakte Contimeta grote stappen. ‘Onze groei gaf ons een sterkere positie bij leveranciers’, zegt Van Bon. ‘We hebben bestaande relaties versterkt en nieuwe leveranciers toegevoegd. Aan de verkoopkant hebben we een krachtig team neergezet, ondersteund door moderne systemen.’ Ook werden de logistieke processen verbeterd, onder andere door de aanschaf van een geavanceerd shuttlekastensysteem.
‘Slimme overnames’
Overnames speelden een belangrijke rol in de uitbreiding van Contimeta. Hoewel Van Bon daar weinig ruchtbaarheid aan gaf, waren ze essentieel. Groeneveld: ‘Berend is bescheiden, maar hij heeft met slimme overnames de activiteiten van Contimeta verbreed en synergiën gecreëerd.’
Van Bon blijft nuchter: ‘Voor de klant is het niet relevant wie de eigenaar is. Die wil een goed product en goede service.’
Meer synergie
Nu Groeneveld Conti-Invest gaat leiden, richt Van Bon zich op andere bedrijven binnen zijn holding. Die omvat onder andere Afak (machines voor de voedselverwerkende industrie, met name visserij), UltraPak (verpakkingsmachines voor vlees en vis) en Jansen Techniek (maatwerkoplossingen voor de voedselverwerkende industrie).
‘Pieter gaat het hele internationale verpakkings- en logistieke deel leiden, terwijl ik me richt op het aansturen van de groep’, zegt Van Bon. ‘De vlees- en visindustrie is een wereld op zich, toch zijn er tussen de bedrijven onderling synergiën te behalen.’