Pieter Groeneveld volgt Berend van Bon op bij Contimeta

Pieter Groeneveld volgt Berend van Bon op bij Contimeta

Na 24 jaar draagt Berend van Bon het stokje over als directeur van Contimeta. Zijn opvolger, Pieter Groeneveld, brengt een frisse blik mee vanuit de luchtvaartindustrie, met jarenlange ervaring in logistiek en digitalisering bij KLM. Van Bon blijft actief binnen zijn holding, waaronder Ultrapak.

 

Toen Van Bon in 2001 bij Contimeta begon, verkeerde het bedrijf in een roerige periode. ‘Zowel aan de leverancierskant als aan de klantzijde waren er uitdagingen’, herinnert hij zich. Met zijn achtergrond in de scheepvaart en bij Fokker had hij veel commerciële ervaring in inkoop en verkoop. Dat bleek precies wat Contimeta op dat moment nodig had. In 2004 werd Van Bon via een buy-out eigenaar.
Vanaf dat moment groeide Contimeta, zowel nationaal als internationaal, met vestigingen in Zweden, België, Nederland en Duitsland. De laatste zes jaar kwamen er ook andere bedrijfstakken bij onder Contimeta Invest. ‘We hebben nu een hele groep met webshopactiviteiten, labels en hechtingstechniek’, zegt Van Bon.

Tekst gaat verder onder de foto.

Berend van Bon van Contimeta

Berend van Bon.

Inzet op service

Van Bon trof een bedrijf aan waar vertegenwoordigers allemaal op hun eigen manier werkten. ‘Iedereen had zijn eigen systeem, zijn eigen klantenbestand en niets was vastgelegd’, vertelt hij. Contimeta was toen vooral bekend om staalband, kunststofband en folie, maar de marktpositie stond onder druk. Onder zijn leiding werd sterk ingezet op de technische dienst en service. ‘We verbeterden de kwaliteit van onze dienstverlening en scherpten ons advies naar klanten aan. Wat altijd goed was, hebben we behouden, maar we zijn ook gegroeid en professioneler geworden.’

Sterkere marktpositie

Ook op inkoopgebied maakte Contimeta grote stappen. ‘Onze groei gaf ons een sterkere positie bij leveranciers’, zegt Van Bon. ‘We hebben bestaande relaties versterkt en nieuwe leveranciers toegevoegd. Aan de verkoopkant hebben we een krachtig team neergezet, ondersteund door moderne systemen.’ Ook werden de logistieke processen verbeterd, onder andere door de aanschaf van een geavanceerd shuttlekastensysteem.

‘Slimme overnames’

Overnames speelden een belangrijke rol in de uitbreiding van Contimeta. Hoewel Van Bon daar weinig ruchtbaarheid aan gaf, waren ze essentieel. Groeneveld: ‘Berend is bescheiden, maar hij heeft met slimme overnames de activiteiten van Contimeta verbreed en synergiën gecreëerd.’
Van Bon blijft nuchter: ‘Voor de klant is het niet relevant wie de eigenaar is. Die wil een goed product en goede service.’

Meer synergie

Nu Groeneveld Conti-Invest gaat leiden, richt Van Bon zich op andere bedrijven binnen zijn holding. Die omvat onder andere Afak (machines voor de voedselverwerkende industrie, met name visserij), UltraPak (verpakkingsmachines voor vlees en vis) en Jansen Techniek (maatwerkoplossingen voor de voedselverwerkende industrie).
‘Pieter gaat het hele internationale verpakkings- en logistieke deel leiden, terwijl ik me richt op het aansturen van de groep’, zegt Van Bon. ‘De vlees- en visindustrie is een wereld op zich, toch zijn er tussen de bedrijven onderling synergiën te behalen.’

‘Logistiek en verpakkingen gaan hand in hand. Hoe zorg je ervoor dat goederen efficiënt en veilig worden vervoerd?’

"Vleugels" voor Contimeta

Groeneveld heeft een indrukwekkende carrière achter de rug bij KLM, waar hij werkte aan netwerkplanning, vrachtlogistiek en digitalisering. ‘Mijn affiniteit met logistiek en transport komt nu van pas. Bij KLM werkte ik met hightech- en fashionklanten om logistieke oplossingen te ontwikkelen waarin verpakking een cruciale rol speelde. Die kennis neem ik nu mee naar Contimeta.’
In zijn laatste functie bij KLM, als hoofd Digital, was hij verantwoordelijk voor de digitale transformatie. ‘Dat proces begeleidde ik zeven jaar met een team van developers en marketeers. De focus lag op digital marketing. Hoe zorg je voor zoveel mogelijk online verkoop tegen de beste prijzen? En dat ging verder dan alleen stoelen; het draaide om het totale aanbod rondom een vliegreis.’

Tekst gaat verder onder de foto.

Pieter Groeneveld van Contimeta

Pieter Groeneveld.

Lessen uit de coronaperiode

‘Tijdens mijn tijd bij KLM brak ook corona uit, een enorm heftige tijd. Ons team moest met 30 tot 40% worden ingekrompen, omdat de inkomsten met 90% waren teruggevallen. We zaten aan het overheidsinfuus, maar mochten ook de wederopbouw meemaken. Volgens Johan Cruijff “heb elk nadeel zijn voordeel” en dat gold hier ook. Mensen werden digitaler, werkten meer vanuit huis en zelfs degenen die weinig met digitalisering hadden, leerden ermee werken.’

Frisse blik

Voor Groeneveld was de overstap naar Contimeta een bewuste keuze. Na 27 jaar in de corporate wereld wilde hij naar een kleiner, dynamischer bedrijf waar hij direct impact kon maken. Hoewel hij nieuw is in de verpakkingsindustrie, ziet Groeneveld veel overeenkomsten met zijn eerdere werk. ‘Logistiek en verpakkingen gaan hand in hand. Hoe zorg je ervoor dat goederen efficiënt en veilig worden vervoerd?’
Daarnaast brengt hij zijn expertise op het gebied van digitalisering mee. ‘De verpakkingsindustrie kan veel winnen op het gebied van e-commerce en digitalisering. Technologie, innovatie en AI gaan een enorme impact hebben op hoe we werken. Bij KLM zagen we dat al, bijvoorbeeld in de optimalisatie van vluchtschema’s en prijsstrategieën. Ik denk dat er ook in de verpakkingsindustrie veel potentie is. Met name bij verduurzaming van de logistieke keten.’
Van Bon blijft betrokken als eigenaar, maar geeft Groeneveld alle ruimte. Die laatste kijkt er in ieder geval naar uit: ‘Er is genoeg te doen en ik heb er ontzettend veel zin in.’

pr contimenta6

Meer artikelen

recent new image
Pieter Groeneveld volgt...

Na 24 jaar draagt Berend van Bon het...

Lees meer
recent new image
P&D Group komt in handen...

Investeringsmaatschappij H2 Equity...

Lees meer
recent new image
Verpakkingsinnovaties...

De voedingsindustrie staat voor grote...

Lees meer
recent new image
Duurzame innovatie voor...

De Flairosol is een spuitflacon die...

Lees meer
Image-Jul-30-2024-06-11-03-7865-AM

VM nieuwsbrief

  • Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
  • Techniek, duurzaamheid, design en meer
  • Gratis in jouw inbox