Drie kernpunten van de PPWR
Pos vervolgt: ‘In gesprekken met klanten benadrukken wij als leverancier van zelfklevende etiketten en flexibele verpakkingen drie belangrijke punten, hoewel het er eigenlijk vijf zijn, omdat het eerste punt uit drie onderdelen bestaat:
1. Reduce, Reuse en Recycle
Deze drie stappen vormen de basis van de strategie om de hoeveelheid verpakkingen te reduceren. ‘Maar de volgorde is essentieel’, benadrukt Reichardt. ‘Eerst moeten we het verbruik van verpakkingen verminderen, reduce. Vervolgens hergebruik stimuleren, reuse. En pas als laatste komt recycling. Recycling is belangrijk, maar geen allesomvattende oplossing. We moeten eerst kijken naar hoe we minder verpakkingsmateriaal op de markt kunnen brengen en hoe we verpakkingen langer in de keten kunnen houden.’
2. Design for recycling (2030)
Vanaf 2030 mogen alleen verpakkingen die in hoge mate recyclebaar zijn nog op de markt komen. Dit betekent dat bedrijven hun verpakkingen zodanig moeten ontwerpen dat ze eenvoudig gerecycled kunnen worden zonder dat materialen elkaar in het recyclingproces verstoren. ‘Het verpakkingsontwerp moet integraal bekeken worden per wegwerpeenheid en dat is soms verdraaid lastig om correct te interpreteren’, concludeert Pos. ‘Er is veel ruis op de markt en ons doel is om klanten nu goed te helpen met design for recycling, zodat ze in 2030 klaar zijn en niet voor verrassingen komen te staan.’
3. Uitgebreide Producentenverantwoordelijkheid (UPV)
De PPWR legt de verantwoordelijkheid voor het volledige verpakkingsafvalbeheer bij de producenten. Dit betekent dat bedrijven de kosten voor inzameling, recycling en verwerking van hun verpakkingen moeten dekken. Organisaties als Verpact bieden hierbij ondersteuning. Daarnaast moeten bedrijven individueel conformiteitsverklaringen bijhouden en hun verpakkingen laten beoordelen op recycleerbaarheid.
‘Het is niet meer voldoende om een product op de markt te brengen; je draagt ook verantwoordelijkheid voor wat er daarna mee gebeurt’, legt Pos uit.
Passende combinaties
Optimum Group levert duurzame etiketten en verpakkingsoplossingen die volledig kunnen voldoen aan de PPWR-eisen. Toch benadrukt de groep dat de effectiviteit van die oplossingen afhangt van hoe klanten ze gebruiken. ‘Onze labels zijn duurzaam geproduceerd en klaar voor de PPWR, maar we hebben geen invloed op de combinatie van materialen die de klant gebruikt’, legt Reichardt uit. ‘Als een klant onze duurzame etiketten combineert met componenten die niet recyclebaar zijn, dan wordt de recycleerbaarheid alsnog tenietgedaan.’ Daarom gaat de expertise van Optimum Group ook verder dan het etiket.
Hiermee onderstreept Optimum Group het belang van een holistische benadering van verpakkingen. De groep ziet het als zijn verantwoordelijkheid tussen producent en klant om ervoor te zorgen dat verpakkingen voldoen aan de nieuwe eisen. ‘Wij kunnen de klant ondersteunen met kennis en advies, maar ze moeten zelf nadenken over hun materiaalkeuzes en verpakkingsontwerpen.’
Tekst gaat verder onder de foto.
Optimum levert etiketten en verpakkingen die voldoen aan de PPWR.
Nog veel werk te doen
Volgens Optimum Group is er nog veel werk aan de winkel als het gaat om bewustwording rondom de PPWR in de verpakkingsindustrie. ‘Het is opmerkelijk dat nog veel bedrijven moeten beginnen met wat de PPWR voor hen gaat betekenen’, zegt Pos. ‘Onze Open Dagen hadden dan ook niet op een beter moment kunnen komen.’ Optimum Group biedt bedrijven de mogelijkheid om niet zelf in deze complexe materie te duiken. ‘Wij hebben de expertise en de kennis en zien het als onze taak om klanten hiermee te helpen. Daarom zeggen we: ga het niet zelf uitzoeken, maar schakel ons in. Samen vinden we de juiste oplossing die aansluit bij jullie specifieke behoeften.’