partner_dssmith |
VerpakkingsManagement |
april 11, 2021
DS Smith, leverancier van duurzame verpakkingsoplossingen, ontving voor de vijfde achtereenvolgende keer een Signify Supplier Award. Een award voor kwaliteit, duurzaamheid en levertijd.
Signify, de voormalige Philips Lighting Divisie, versterkte de samenwerking met DS Smith vanwege de groeiende behoefte aan intelligente en op maat gemaakte verpakkingsoplossingen. De wereldleider in lichttechnologie reikt de Supplier Award ieder jaar uit aan leveranciers die maximaal scoren op Signify’s kerndoelstellingen voor haar leveranciers, waaronder kwaliteit, duurzaamheid en levertijd.
Signify is de wereldwijde marktleider in verlichting voor professionals en consumenten, gebouwd op 128 jaar innovatie en expertise en streeft actief naar een vermindering van de milieu-impact van zijn producten. Daardoor is sinds 2010 de uitstoot al met meer dan 70 procent teruggebracht. Bovendien heeft het bedrijf zich ten doel gesteld deze positieve impact binnen vijf jaar te verdubbelen. Daarin is een belangrijke rol weggelegd voor verpakkingen.
Sterke reputatie
De verpakkingsspecialisten van DS Smith hebben binnen Signify een sterke reputatie opgebouwd: ze werken nauw samen met Signify ingenieurs, zodat al vanaf de tekentafel met elkaar afgestemd kan worden op welke manier niet meer materiaal gebruikt wordt dan strikt noodzakelijk is. Een goed voorbeeld zijn de ‘end caps’ verpakkingen voor de ledverlichting. Die hoeven alleen aan weerszijden van de producten geplaatst te worden, waardoor 76% minder verpakkingsmateriaal nodig is. Het inpakken is op deze manier ook nog eens ergonomisch verantwoorder en de verpakkingen kunnen stabieler gestapeld worden – wat de kans op schade verkleint.
Circular Design
De duurzaamheidsambities van Signify en DS Smith zijn ook terug te zien in de materiaalkeuze van de verpakkingen. DS Smith neemt bij ieder ontwerp haar Circular Design Principles als uitgangspunt, wat onder andere betekent dat de verpakkingsexperts bij het ontwerp denken aan wat er met de verpakking gebeurt na gebruik. Verpakkingen met meerdere soorten materialen worden in de praktijk minder goed gescheiden en belanden vaker bij het restafval. DS Smith werkt daarom met gerecycled golfkarton, dat volledig recyclebaar is. De verpakkingen zijn daarnaast zoveel mogelijk zelfsluitend, om het gebruik van tape te minimaliseren.
‘Just in time is the perfect time’
Johan Damkot, Senior Buyer bij Signify: ‘Het vergt veel expertise om een kwetsbaar product niet alleen veilig, maar tegelijkertijd ook duurzaam te verpakken. Dat vraagt om een innovatieve verpakkingspartner die deze uitdaging met ons aan kan gaan en we zijn blij dat we die in DS Smith gevonden hebben.’ Ook wat betreft de levertijd scoorde DS Smith maximale punten. ‘Just in time is the perfect time’, aldus Damkot, ‘dit zorgt ervoor dat het materiaal bij elke levering in topconditie is. Daar heb je partners voor nodig die continu foutloos en 100% op tijd leveren: niet één keer, maar jaar in, jaar uit.’
Transitie
Met haar doelstelling 'Redefining Packaging for a Changing World' en haar duurzaamheidsstrategie 'Now and Next' zet DS Smith zich in om de transitie naar de circulaire economie te leiden en tegelijkertijd meer circulaire oplossingen voor haar klanten en de bredere samenleving te leveren - door probleemplastics te vervangen, CO2 uit de supply chains te halen en innovatieve recyclingoplossingen te bieden. Haar op maat gemaakte box-to-box in 14 dagen-model, designcapaciteiten en innovatiestrategie vormen de kern van dit antwoord.