De relaunch van Verkade chocolade staat in het teken van het tot leven brengen van de eigen identiteit. ‘De nieuwe verpakking staat dichter bij de waardes van Verkade; geborgenheid, kwaliteit en nog meer focus op smaak,’, zegt Laurie van Zeeland, Marketing Manager Koek & Chocolade bij pladis global, het moederbedrijf van Koninklijke Verkade. PROUDdesign verzorgde het design.
In de ambitie om tegen 2023 een stevige marktpositie in te nemen binnen koek en chocolade, keek Verkade kritisch naar haar huidige merkpositionering. ‘Waar we als merk voor staan en tegen welke challenges we aanlopen’, vertelt Laurie van Zeeland. ‘Het merk is terug naar de roots gegaan. Verkade staat al 135 jaar voor warmte, vertrouwd en verbinden: het gevoel van thuis. Dat blijft dan ook het kompas bij alles wat we doen. Verkade staat ook voor kwaliteit en authenticiteit. Daarom zijn we met een verpakkingsrelaunch gekomen: een impactvol re-design gericht op de vertrouwde smaak, waarmee we het schaprendement verhogen en A-merkwaardige impact en waarde creëren. Hiermee zorgen we nu voor relevantie, maar ook op de lange termijn.’
Bekend en geliefd
Dat vraagt om een uitleg. Bekend en geliefd, zo zou je het merk Verkade kunnen omschrijven. Kwaliteit in koekjes en chocolade. Maar nieuwe toetreders hebben de chocolademarkt opengebroken en te midden van al het visuele en smaak ‘geweld’ van hippe nieuwe merken nam de zichtbaarheid van het oude, vertrouwde Verkade in het schap af. ‘Het nieuwe design brengt middels de kleuren, de fotografie en de smeltende chocolade Verkade naar de plek waar we willen zitten; die van de vertrouwde smaak. Sterk vanuit onze kern. Juist vanuit een categorie waar veel smaakgeweld is, hebben wij de positie om goede producten te brengen, die variatie brengen vanuit de core. Plain chocolade is nog altijd de grootste, legt Van Zeeland uit.
Terug naar de kern
PROUDdesign heeft de nieuwe designidentiteit ontwikkeld. ‘Met het design gaan we terug naar de kern, lekkere, kwaliteitschocolade’, zegt Steven de Cleen van PROUDdesign. ‘Weet je waarom mensen de chocolade van Verkade lekker vinden? Doordat de blokjes chocolade van Verkade heel langzaam smelten in je mond. Dat is de kern. Het is Hollandse kwaliteitschocolade. Er gebeurt niet alleen wat in je mond, maar ook in je hoofd, als je de chocolade proeft. Chocolade is pure verwennerij en Verkade is een merk waarop je kunt vertrouwen. Het nieuwe design moest dat uitstralen.’
Iconisch blokje
De nieuwe verpakking laat meer zien van het product en de smaak. Van Zeeland spreekt van een culinaire strategie. In marketingtaal: taste identity. De Cleen: ‘Er is nu een design waarmee het merk duidelijk zijn expertise en onderscheid toont bij consument én op het schap. Het kenmerkende Verkade logo is met rust gelaten, maar de herkenbare variantkleuren zijn dieper en smakelijker van toon. Het iconische Verkadeblokje staat centraal, van waaruit een lekker langzaam smeltend chocoladevlak ontstaat. Waarop in strakke maar moderne typografie smaak, naam en karakter zijn opgenomen. Met bovenaan een mooie plek voor het cacaopercentage. En oh ja, van een passief liggend naar een actief staand design om de volle breedte van het assortiment overal te kunnen presenteren.’
Retailers enthousiast
Dat laatste betekent dus een hoger schaprendement. De varianten zijn beter zichtbaar, in een oogopslag. Dat geldt ook voor het Fairtrade logo. Verkade was het eerste grote A-merk merk in Nederland dat begon met Fairtrade chocolade en nu staat dit logo (weer) trots op de verpakking. Op de binnenzijde van de wikkel wordt het verhaal erachter verder uitgelegd.
Van Zeeland is tevreden over het nieuwe design en de retailers zijn ‘ontzettend enthousiast’, ervaart ze. ‘Mensen vinden de verpakking in balans en de afwerking van het papier geeft nog een extra ervaring. Het voelt als thuiskomen.’