‘Tethered caps moeten veilig en gebruiksvriendelijk zijn’

De EU verplicht vanaf juli 2024 dat sluitingen verbonden blijven met de fles wanneer ze worden geopend en gebruikt. Sidel voerde een consumentenonderzoek uit naar deze zogenoemde tethered caps. De machinefabrikant onderzocht de milieuperceptie, de eisen die consumenten stellen en hun mening over deze vastgemaakte doppen. Resultaten laten zien dat tethered caps bijdragen aan een groenere perceptie van plastic flessen en dat een dop vooral productveiligheid en gebruiksvriendelijkheid moet garanderen.

Het onderzoek is uitgevoerd in de periode juni tot september in 2020 onder ruim 3.200 volwassenen in Europa. Het werd uitgevoerd door Ales Research namens Sidel.
Uit het onderzoek blijkt dat meer dan zestig procent van de consumenten ervan overtuigd is dat een verandering in hun eigen gedrag, als het gaat om sorteren en afvalvermindering, een verschil kan maken voor een beter milieu. Vijfenveertig procent van de ondervraagden dacht dat tethered caps het risico om ze kwijt te raken natuurlijk verkleinen en dat ze niet vies worden, maar slechts zesentwintig procent dacht dat het echt zou bijdragen aan minder zwerfvuil.


Consumenten maken zich zorgen over hoe gemakkelijk ze schenken met een tethered cap

Veilig en gebruiksvriendelijk

‘Consumenten hebben een heel praktische houding ten opzichte van flessluitingen’, zegt Simone Pisani, director value creation Sidel. ‘Ze maken zich vooral zorgen over productveiligheid en gebruiksvriendelijkheid, en ze zoeken bewijs om te zien of de dop al dan niet is geopend voordat ze de drank gebruiken of hoe gemakkelijk ze deze kunnen sluiten. Bovendien is een goed sluitende dop van cruciaal belang om onnodig morsen te voorkomen.’
Voorkeurscriteria die minder hoog scoren zijn de aantrekkelijkheid van de dop, de veiligheid van kinderen en hoe gemakkelijk de fles en de dop kunnen worden gerecycled.
‘Deze perceptie kan in de toekomst veranderen als consumenten zich meer bewust worden van de milieuvoordelen die tethered caps bieden’, aldus Simone.

Prototypes tethered caps

Tijdens het onderzoek werd consumenten ook gevraagd om bestaande schroefdoppen te vergelijken met enkele prototypes met snap-on tethered caps die op de EU-markt zullen worden geïntroduceerd. Er werden ook met bestaande sportdoppen getest. De onderzoeksresultaten tonen aan dat er geen oplossing is die aan alle behoeften voldoet: de eerste indruk van de consument van snap-on caps is dat het ontwerp behoorlijk storend is en ze waren verrast over de eerste ervaring. ‘Als ze er eenmaal aan gewend zijn, waarderen ze dat het heel gemakkelijk met één hand te openen is. Vastgebonden schroefdoppen bleken de lippen en neus te hinderen tijdens het drinken. Sportdoppen kunnen moeilijk te openen zijn en hun ontwerp maakt het natuurlijk moeilijk om het product in een kopje of glas te schenken’, aldus de onderzoekers.
‘Toch tonen tethered schroefdoppen, klikdoppen en sportdoppen een hogere aankoopintentie dan bestaande schroefdoppen, omdat ze net zo gemakkelijk en soepel kunnen worden geopend als bij de huidige oplossingen. Snap-on caps worden bijzonder gewaardeerd omdat ze met slechts één hand kunnen worden geopend’, voegt Simone Pisani toe. ‘Ze worden ook gezien als een milieuverbetering. Maar uiteindelijk stellen consumenten het op prijs dat de tethered doppen verbonden blijven met de fles, omdat ze hierdoor schoner blijven en niet kwijt raken.

Een duurzamere toekomst

De Europese Unie heeft in 2019 een richtlijn aangenomen over Single-Use Plastics (SUP) die tot doel heeft het volume en de impact van bepaalde plastic producten op het milieu te verminderen en de overgang naar een circulaire economie binnen de EU te bevorderen. De SUP-richtlijn stelt duidelijke doelen om tegen 2024 verplichte tethered caps voor alle drankverpakkingen tot 3 liter in te voeren, evenals de aanwezigheid van ten minste 25% rPET in plastic flessen en een inzamelingspercentage van 77% voor alle plastic drankverpakkingen voor eenmalig gebruik in 2025.


Tethered caps, klikdoppen en sportdoppen hebben een hogere aankoopintentie dan bestaande schroefdoppen.

Meer artikelen

recent new image
ATS Benelux automatiseert...

Goldspoon groeit snel met gezonde...

Lees meer
recent new image
Waarde creëren in het...

In Barcelona (6–8 mei) presenteert...

Lees meer
recent new image
Voorkom fouten en verlies...

Productkwaliteit vormt een cruciaal...

Lees meer
recent new image
Pieter Groeneveld volgt...

Na 24 jaar draagt Berend van Bon het...

Lees meer
Image-Jul-30-2024-06-11-03-7865-AM

VM nieuwsbrief

  • Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
  • Techniek, duurzaamheid, design en meer
  • Gratis in jouw inbox