Spuitgietbedrijf Teamplast kreeg in het begin van de coronacrisis een piek aan bestellingen binnen voor kunststofsluitingen voor voedingsmiddelen. Inmiddels is de vraag gestabiliseerd en blikt directeur Gerard van Amerongen met enige zorg vooruit naar de economische gevolgen voor zijn bedrijf.
‘Door het coronavirus hebben wij in de maanden maart en april hogere omzetten gedraaid’, zegt Gerard van Amerongen. ‘Dat komt onder meer door het hamstergedrag van consumenten, het meer thuis werken en de grote vraag naar vitaminepillen en ontsmettingsgels. Voor die gels was de vraag enorm. Potjes, flesje en dopjes, het maakte niet uit wat, als bedrijven maar hun gels konden afvullen.’
Horeca en toerisme
Nu, twee maanden verder, is de rust in de fabriek wedergekeerd en kijkt van Amerongen vooruit naar wat zijn bedrijf en ook de maatschappij te wachten staat. Door de corona maatregelen worden onder andere horeca, kappers en toerisme hard getroffen en dat zien we terug in de vraag naar producten voor deze markten. Tegelijkertijd blijft de vraag naar bepaalde verpakkingen voor supermarkten en drogisterijen hoog.
Daarnaast ligt de focus bij producenten nu op de productie en is er minder aandacht voor ontwikkeling of worden beslissingen uitgesteld. De grote vraag is of we te maken krijgen met een recessie en hoe bedrijven daar mee om gaan. Het is afwachten.’
Automatisering bij Teamplast
De spuitgieter heeft de afgelopen twee jaar fors geïnvesteerd in uitbreiding van productieruimtes en het automatiseren van zijn fabriek. Met samengestelde productiecellen, waar de nieuwste generaties robots doppen assembleren, heeft Teamplast haar productie sterk gemoderniseerd. Cobots werken schouder aan schouder met productiemedewerkers in de fabriek.
PCR
In samenwerking met de Wageningen Universiteit is er onderzoek gedaan naar het ontwikkelen van een alternatief biobased materiaal voor polypropyleen en daarnaast heeft het bedrijf ook geïnvesteerd in de ontwikkeling van doppen uit post consumer recycled materiaal (PCR) hierdoor is Teamplast instaat om een bijna witte (ivory kleurige) PCR-dop te maken.
‘Ik geloof vooral in een toekomst voor PCR en wat minder in biobased’, zegt Van Amerongen. ‘Hiervoor hebben we, zolang het niet voor food toepassingen is, de oplossing nu in huis. We merken dat marketeers nog moeten wennen aan het feit dat de uitstraling van dit materiaal (wit is geen wit meer) anders is maar dat is naar onze mening een kwestie van tijd. Nu met de coronacrisis is virgin plastic veel goedkoper dan PCR-materiaal. PCR vraagt om een lange termijn visie en moet een bewuste keuze zijn voor de maatschappij waarbij niet geld maar milieu bepalend moet zijn.’
www.teamplast.nl