partner_panhuijsen |
VerpakkingsManagement |
december 22, 2021
Panhuijsen Verpakkingen heeft de wind mee. Ook in de coronacrisis. Door op het juiste moment te investeren in automatisering en in de dozenproductie, is het bedrijf hard gegroeid de laatste jaren. ‘Blijkbaar hebben we een goede vooruitziende blik en een beetje geluk’, lacht commercieel directeur Michiel van Dijk.
Het is stil op het kantoor van Panhuijsen Verpakkingen. De meeste werknemers werken thuis. Dat komt grotendeels door de coronacrisis, maar ook doordat thuiswerken al vlak vóór de coronacrisis gebruikelijk was bij de verpakkingsleverancier uit Tilburg. ‘Het begon in 2018 met de vervanging van de oude telefooninstallatie door een telefooncentrale in de cloud’, vertelt Michiel van Dijk. ‘Vervolgens hebben we in 2019 de kantoorautomatisering ook in de cloud gebracht. Het oude ERP-pakket hebben we vervangen door Microsoft Business Central en in februari 2020 gaven we het kantoorpersoneel een eigen laptop, zodat de werknemers overal via een docking station kunnen inpluggen. Toen corona kwam, is thuiswerken nooit een ding geweest bij ons.’
Anticyclisch investeren
Sinds 2007 voeren ze met z’n drieën de directie: Michiel, Joost en Susanne van Dijk. Ze zijn allemaal voor een derde eigenaar. De twee broers en zus hebben een goed gevoel voor wat er in de markt speelt. Tijdens de kredietcrisis in 2008 bijvoorbeeld, breidde Panhuijsen haar personeelsbestand uit met drie verkopers om extra concurrentie te kunnen bieden. Wat succesvol uitpakte in de jaren daarna. En nu met de coronacrisis doet het bedrijf wederom een anticyclische investering door haar dozenproductie te moderniseren. Hiervoor is geïnvesteerd in drie machines bestaande uit een boxmaker, lijmmachine en een Zünd snijplotter met automatische aan- en afvoer van de plano’s.
‘Dankzij deze automatisering kunnen we met hetzelfde aantal mensen meer productie realiseren’, vertelt Van Dijk. ‘Daarnaast zijn we heel flexibel. We kunnen snel standaard Amerikaanse vouwdozen produceren en allerlei andere stansdozen ontwikkelen en maken.’
‘De handtekening was snel gezet, maar je moet wél meer werk binnenhalen. Gelukkig gaat dat goed. Enerzijds dankzij de groeiende vraag vanuit de horeca naar thuisbezorgverpakkingen. Daar maken wij gepersonaliseerde dozen op maat voor. Anderzijds is er groei binnen de fulfilment bedrijven die door de stijgende online verkoop meer kartonnage afnemen.’
Graskarton
Op het gebied van duurzaam verpakken biedt Panhuijsen haar klanten dozen van graskarton aan. ‘Het verbruikt minder water, heeft minder proceschemicaliën nodig en de CO2-uitstoot is lager dan van conventioneel karton’, aldus Van Dijk. ‘Het is niet een nieuw materiaal, maar het was alleen beschikbaar in grote aantallen. Wij hebben nu plano’s op voorraad genomen en kunnen hiermee kleine oplages leveren van op maat gemaakte, gepersonaliseerde doosjes. Het maakt duurzaam verpakken ook bereikbaar voor het MKB-bedrijf.’
De prijs van de duurzame grasdozen is volgens Van Dijk bijna gelijk aan conventioneel karton. ‘Met de huidige hoge kartonprijzen en de lange levertijden, kunnen wij concurrerend leveren. Wij hebben grote voorraden graskarton en gewoon karton in huis en dat bewijst nu zijn waarde. Wij hoeven geen nee te zeggen tegen onze klanten. Sterker nog, de papierschaarste en lange levertijden is koren op de molen van onze productie. Wij helpen veel bedrijven uit de brand, omdat hun leveranciers niet kunnen leveren.’
‘Wij treden graag op als consultant die de klant efficiënt laat verpakken’
‘Wars van tenders’
“voorRAAD in verpakkingen” is een bekende slogan van Panhuijsen. Het vat goed samen waar het bedrijf voor staat, meent Van Dijk. ‘Middels jaarafspraken beleveren wij onze klanten in behapbare porties vanuit onze voorraad, zodat zij ruimte houden in hun magazijnen. Daarnaast adviseren wij onze klanten op technisch vlak. Een goed ontworpen doos bespaart tape of opvulmateriaal. Bij palletwikkelen is ook veel winst te behalen. Vaak gebruikt men te veel, te dik of te elastisch materiaal en vergeten bedrijven naar de wikkeltijd te kijken.’ Een prijsvechter is Panhuijsen zeker niet, benadrukt de commercieel directeur.
‘Wij zijn wars van tenders. Wij treden liever op als een consultant die de klant efficiënt laat verpakken. Als je alleen voor de laagste prijs bij ons komt, ben je aan het verkeerde adres. Wij zijn wel marktconform en bieden onder aan de streep het voordeel. De winst zit in optimalisatie.’
Traders
Buiten staan slechts twee bedrijfswagens voor het pand. Dat was ooit wel anders, vertelt Van Dijk. ‘De ouderwetse manier van meerdere verkopers langs de weg die gekoppeld waren aan binnendienstmedewerkers, is veranderd. Het gaf te veel ruis op de lijn. Een opdracht ging via de verkoper en de binnendienst naar onze producent en dan weer terug. Nu hebben we traders op kantoor die direct met de klant en producent contact hebben en alleen als het nodig is bij de klant langsgaan. Dit werkt veel efficiënter en compacter.’
Nieuw pand
‘De uitdaging voor volgend jaar is onze huisvesting’, besluit Van Dijk. ‘We groeien nog steeds en het pand stamt uit 1979 en voldoet niet meer aan de eisen van deze tijd. De sprinklerinstallatie is bijvoorbeeld aan vernieuwing toe. We zullen moeten kiezen tussen renoveren of nieuwbouw. Één ding is zeker. In de nieuwe situatie zullen we inzetten op flexplekken en zullen we minder kantoorruimte nodig hebben.’