Natuurlijk was- en reinigingsmerk Seepje heeft voor hun verpakkingsontwerp een Red Dot Award gewonnen in de categorie Packaging Design.
De uitstraling, kwaliteit en creativiteit van de verpakking van Seepje worden door de jury geprezen. De prijzen worden op 26 oktober in Berlijn uitgereikt. De jury van de internationale wedstrijd beoordeelde dit jaar 8.600 aanmeldingen.
Schonere wereld
Sinds 2014 maken oprichters Melvin Loggies en Jasper Gabriëlse van Seepje was- en reinigingsproducten op basis van schillen van de Sapindus mukorossi vrucht. Ze zagen als 21-jarige studenten dat er een natuurlijke vorm van zeep ontstaat wanneer deze “superschillen” met water in aanraking komen. Ze begonnen met 4.600,- euro studiefinanciering. Onder een schonere wereld verstaan zij, naast effectieve producten, een positieve impact op mens en het milieu.
Gabriëlse: ‘Een verpakking creëren die omvat waar Seepje voor staat, was een enorme uitdaging. Samenwerkingen met onder andere FLEX/design en Heldergroen zorgden voor het ontwerp van ons inmiddels herkenbare Seepje zeepblok. Eigenschappen zoals duurzaamheid en zachtheid stralen ervan af.’
Gerecycled HDPE-plastic
De verpakking is gemaakt van gerecycled HDPE-plastic (97%) uit de omgeving van Rotterdam. Van het bruikbare plastic afval wordt een granulaat (korrelvorm) gemaakt, dat vervolgens de grondstof vormt voor de verpakking van Seepje. Doordat de wikkel gemakkelijk gescheiden kan worden van de fles, motiveert Seepje gebruikers de materialen opnieuw te recyclen.
De producten van Seepje zijn bij 1.600 winkels in vijf landen verkrijgbaar. Het succes van de twee jonge ondernemers werd al vaker erkend: Loggies en Gabriëlse schitterden eerder dit jaar in de Forbes 30-under-30 Europe 2018, en in hun prijzenkast pronken al een NL Packaging Award en een zilveren Pentaward in de categorie Huishouden.
www.seepje.nl
www.red-dot.org/about-red-dot/news/product-design-results-2018/