PLUS focust op duurzaam verpakken

Supermarktketen PLUS wil zo minimaal mogelijk, hernieuwbaar en recyclebaar verpakken. Alle 4.500 huismerkproducten worden conform het nieuwe verpakkingsbeleid van PLUS tegen het licht gehouden. Concrete resultaten: 2,8 miljoen flesjes sinaasappelsap van 50 procent gerecycled PET, groente en fruit in minder plastic verpakken, stoppen met gebruik van zwart kunststof en alternatieven vinden voor het gebruik van wegwerpplastic. Wat dit laatste punt betreft, doet PLUS een dringende oproep aan leveranciers.

De plastic flesjes sinaasappelsap die klanten zelf in de winkel kunnen tappen, bestaan voortaan voor 50 procent uit gerecycled PET. Daarnaast wordt het plastic etiket vervangen voor een papieren variant en wordt de dop niet meer oranje gekleurd. Het resultaat: de fles is makkelijker te recyclen en de impact op het milieu verkleint substantieel.

Groente en fruit
Alle verpakkingen van groente en fruit worden getoetst. Bekeken wordt hoe er minder plastic gebruikt kan worden en of er gebruik kan worden gemaakt van hernieuwbaar verpakkingsmateriaal. Het eerste voorbeeld zijn de bakjes zacht fruit. Deze worden niet langer voorzien van een plastic deksel, maar van een hersluitbaar dun folie. Dit resulteert in een plasticreductie van 20 procent per jaar, aldus de retailer.

Oproep aan leveranciers
Het barbecueseizoen gaat gepaard met een grote afname van plastic bordjes, bestek en bekertjes. PLUS zet zich in voor het vervangen van plastic wegwerpartikelen door artikelen die het milieu minder belasten. De supermarkt is hierover in gesprek met experts en roept leveranciers op met goede alternatieven te komen. Het streven is om dit met ingang van het barbecueseizoen 2019 voor elkaar te hebben.

Zwart kunststof
Ongeveer 200 huismerkproducten worden nu nog verpakt in zwarte kunststofverpakkingen. Eind 2018 zal PLUS dit aantal hebben gehalveerd om vervolgens eind 2019 helemaal geen gebruik meer te maken van dit materiaal. Verpakkingen van zwart kunststof worden niet herkend in de sorteerinstallaties en kunnen om die reden niet worden gerecycled.

Circulariteit
PLUS wil een bijdrage leveren aan de circulaire economie en heeft zich voorgenomen om de milieu-impact van al haar huismerkverpakkingen terug te dringen. In lijn met het nieuwe verpakkingsbeleid worden daarom in 2018 alle 4.500 huismerkproducten getoetst op de volgende drie uitgangspunten: zo minimaal mogelijk, hernieuwbaar en recyclebaar verpakken.

 

 

Meer artikelen

recent new image
AI verbindt vraag en...

The Melville Group (TMG) and CPA (The...

Lees meer
recent new image
FINAT maakt winnaars van...

Gisteren heeft FINAT, de Europese...

Lees meer
recent new image
ALL4Pack 2024 evenement:...

De Franse verpakkingsbeurs ALL4PACK...

Lees meer
recent new image
De Koningh: ‘Verduurzamen...

Ook in de wereld van coderen, labelen...

Lees meer
Image-Jul-30-2024-06-11-03-7865-AM

VM nieuwsbrief

  • Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
  • Techniek, duurzaamheid, design en meer
  • Gratis in jouw inbox