Op het internationale verpakkingscongres Packaged Summit op 25 en 26 juni jl. in Amsterdam was kunststof afval een veel terugkomend onderwerp in de vele lezingen. De publieke commotie rondom kunststof afval en de hoge recyclingeisen die de EU heeft gesteld, noodzaken brand owners zoals Coca-Cola en Danone om snel stappen te ondernemen. Tegelijkertijd dienen deze internationale bedrijven de opkomende economieën te ondersteunen in hun strijd tegen het afval dat terecht komt in de natuur, meent Philippe Diercxsens, packaging & environment manager bij Danone.
‘Als wij niet helpen bij de afvalrecycling in ontwikkelingslanden, komt het afval terecht in de oceanen en zullen de regeringen in de Westerse landen op basis van de publieke opinie hun beleid nog verder aanscherpen.’ Binnen Europa zijn ook grote verschillen, merkte Diercxsens op. ‘Terwijl wij hier in het West Europa hard werken aan oplossingen, gebeurt er in Oost Europa weinig tot niets. In Rusland bijvoorbeeld ligt het recyclingsprecentage slechts op 6%.’
Twee routes Coca-Cola deelt het afvalprobleem in twee delen in: West Europa met de hoogste recyclingeisen, en de rest van de wereld die veel minder inzamelt dan de EU. De wereldwijde campagne heet ‘World without waste’. Voor Europa introduceerde Coca-Cola in november 2017 de ‘This is forward’ campagne waarin het bedrijf streeft om zelfs 100% van haar verpakkingen in te zamelen en minstens 50% gerecycled plastic voor de PET-flessen in te zetten. Van Bochove erkent dat dit streven heel ambitieus is. ‘Wij zijn heel blij als we 90 tot 95% kunnen halen. Door de lat hoog te leggen, verplichten we ons om te blijven vechten voor die laatste 5 tot 10%.’
In de komende augustus-uitgaven van VerpakkingsManagement een uitgebreid verslag over het Packaged Summit congres.