Passie voor landbouw, autosport en verpakkingen

Passie. Daarmee begint het verhaal van De Jong Verpakking. Om te kunnen karten, zijn grote passie, had Henk de Jong als tiener geld nodig en uiteindelijk betekende dat het begin van een succesvol tuinbouwbedrijf. Na een breuk met de veiling ging hij zelf verpakkingen maken. 25 jaar later werken er 1400 mensen voor De Jong Verpakking, de grootse onafhankelijke golfkartonfabriek van Europa.


Portret van Henk de Jong van De jong Verpakkingen<br />
Foto ; Pim Ras
Henk de Jong in de furori-auto, die wordt ingezet voor zieke kinderen. Foto: Pim Ras

Hij is iedere dag om 07.00 uur op kantoor. Toch zegt Henk de Jong zelf dat hij eigenlijk geen functie meer heeft in het bedrijf en zijn visitekaartje bevestigt dat. ‘We hebben een goed management en sowieso fantastische mensen. De heftruckchauffeur is hier net zo belangrijk als de directeur.’

De ondernemer met 1400 mensen op de loonlijst zit in het weekend nog graag op de trekker, op zijn eigen akkerbouwbedrijf, want landbouw zit inmiddels in zijn genen. ‘Tuinbouw of landbouw is een roeping. Ik vind het prachtig.’ Een paar keer per jaar volgt hij de prestaties van het formule 2 team van de De Jong Groep, MP Motorsport, op locatie ergens op de wereld, want de passie voor autosport bleef. Hij rijdt zelf vooral langeafstand races.

Werken om te karten

Het verhaal van De Jong Verpakking begint in Oud-Beijerland. Als 12-jarige was De Jong al een fervent karter. Omdat zijn vader de hobby na zijn 16e niet meer betaalde, ging hij op zijn 17e van school om te werken en zo zijn hobby te kunnen betalen. ‘Na mijn diensttijd huurde ik 3 hectare grond bij een boer om buitengroenten te gaan verbouwen. Ik groeide al snel van drie naar 10 hectare en vervolgens naar 200 hectare. De grote oogsten hadden een negatief effect op de veilingprijs en daarom sloot ik zelf contracten af met diepvriesproducenten. Dat was tegen de toenmalige veilingregels en uiteindelijk leidde dat tot een breuk. We waren met 250 hectare toen al een van de grootste tuinders van Nederland. Dat had wel tot gevolg dat ik geen gebruik meer kon maken van de veilingfusten, dus heb ik zelf kunststof fusten laten maken en een dozenopzetmachine gekocht om zelf dozen op te kunnen zetten als vervanging van de houten kisten.’

Zelf op de vrachtwagen

Langzamerhand braken meer tuinders met de veiling. Omdat De Jong zelf verpakkingen maakte, klopten ze bij hem aan. Daar begint het verpakkingsverhaal van de Jong officieel. ‘De vraag naar dozen groeide razendsnel en toen in de jaren ’90 de tuinbouwresultaten steeds tegenvielen, stopte ik ermee en focuste ik me volledig op verpakkingen. Dat was in 1996. Als vollegrondtuinder wist ik als geen ander wat mijn klanten wilden. Met drie opzetmachines zetten we de ingekochte plano’s op. Ik bracht de verpakkingen met een vrachtwagen zelf bij de klanten.’


Inmiddels heeft De Jong Verpakking meerdere vrachtwagens.

‘Ideale groep voor de loop’

De rest is geschiedenis. Het bedrijf groeide en is inmiddels vrijwel zelfvoorzienend. ‘Met de aankoop van papierfabriek De Hoop, eerder dit jaar, maken we ons eigen gerecyclede papier. Alleen de 15% benodigde kraftliner en witte liner kopen we nog in. Dat maakt ons de ideale groep voor de loop. We zamelen oudpapier in en maken er papier en vervolgens golfkarton van. Onze virgin materialen komen uit gecertificeerde bossen. Duurzamer kan niet.’

Een miljard dozen

De fabriek in Eerbeek zamelt 500.000 ton karton in, wat deels wordt verkocht. Van de rest wordt 400.000 ton nieuw papier gemaakt, en dat is goed voor 600 miljoen m2 karton, ongeveer een miljard dozen. Onafhankelijkheid is de sterke troef van het bedrijf. ‘Onze kracht is dat we nooit ‘nee’ verkopen en dat we heel snel leveren in topkwaliteit. Onze klanten werken met verse producten en dan kan je oogstpieken hebben. Wij kunnen daar snel op inspelen. Vandaag besteld, morgen geleverd, mede dankzij onze eigen logistiek. Inmiddels maken we meer dan alleen AGF verpakkingen. We bedienen ook de bloemen en plantenmarkt, de industrie en webshops. De vraag zal alleen maar harder groeien.’

Familiebedrijf

Hoe snel groeiend ook, De Jong Verpakking is een echt familiebedrijf. Dochter, zoon en schoonzoon werken er en Henk de Jong is er iedere dag. ‘Als familiebedrijf herinvesteren we winsten weer in het bedrijf, want we denken in generaties. De meeste overnames die we hebben gedaan zijn ook familiebedrijven. Die hebben een goede structuur.’

‘Vroeger was een order van 300.000 stuks veel, nu 10 miljoen’

Naast het kantoor wordt momenteel hard gewerkt aan de nieuwe fabriek, die de productie niet alleen verhoogt, maar ook veel duurzamer maakt. Het levert 300 nieuwe arbeidsplaatsen op. De Jong, terugkijkend: ‘Vroeger was een order van 300.000 stuks veel, nu 10 miljoen. Er is veel veranderd. Wat ik wel mis is het zelf aan tafel zitten met de klant. Tegenwoordig zit niet de eigenaar zelf meer aan tafel, maar een inkoper.’


Portret van Henk de Jong van De jong Verpakkingen<br />
Foto ; Pim Ras
De nieuwe fabriek in aanbouw.
Foto: Pim Ras

Nooit stilzitten

De Jong zou graag wat meer tijd aan zijn hobby’s besteden, maar dat lukt door de sterke groei nog niet goed. Het akkerbouwbedrijf is zo’n hobby, maar ook daar is weer een link met karton. ‘We denken erover van de tarwe zetmeel te gaan maken, voor het verlijmen van de papierlagen.’ Nooit stilzitten dus. ‘Het is de aard van het beestje’, zegt De Jong.

Meer artikelen

recent new image
Ferrum Packaging en KHS...

Ferrum Packaging en KHS, beiden actief...

Lees meer
recent new image
Ranpak introduceert...

Ranpak, een bedrijf dat zich profileert...

Lees meer
recent new image
DS Smith investeert 10...

Verpakkingsproducent DS Smith heeft 10...

Lees meer
recent new image
ISPM 15: Een cruciale...

Het naleven van internationale...

Lees meer
Image-Jul-30-2024-06-11-03-7865-AM

VM nieuwsbrief

  • Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
  • Techniek, duurzaamheid, design en meer
  • Gratis in jouw inbox