De redactie van VerpakkingsManagement ontvangt veel (internationaal) verpakkingsnieuws. Niet al die berichten halen het magazine of de website als los nieuwsitem. Iedere twee weken zetten we zes internationale nieuwsberichten, meestal productnieuws, online. Deze week Avery Dennison, INEOS Styrolution, Palletcentrale, Mondi, TotalEnergies en V-Shapes en Pro Carton.
Avery Dennison: CleanFlake
Met nieuwe lijmtechnologie en een volgens het persbericht eersteklas toplaag, helpt CleanFlake™ nu meer PET-verpakkingen in meer marktsegmenten het recyclingproces te voltooien, met een bedrukbaarheid en prestatie die volgens de producent gelijk zijn aan conventionele labelconstructies
De CleanFlake-technologie, die voor het eerst werd geïntroduceerd in 2013, lost een kritiek probleem op bij het recyclen van PET-plastic door ervoor te zorgen dat de lijm van een label bij het label blijft en niet op de verpakking achterblijft , zodat al het labelmateriaal volledig loskomt tijdens het recyclingproces.
Mechanisch gerecycled polystyreen
INEOS Styrolution, producent van styreen, heeft de introductie aangekondigd van mechanisch gerecycled polystyreen in Europa, het Midden-Oosten en Afrika . De productie van de nieuwe Styrolution® PS ECO 440, wordt verzorgd door INEOS Styrolution Group GmbH, in Frankfurt am Main, Duitsland. PS ECO 440 is gebaseerd op TOMRA's hoogwaardige NIR1 (Near Infrared)-sorteerproces dat een polystyreen levert met een zuiverheid van meer dan 99,9%. Het nieuwe materiaal is verkrijgbaar in wit en lichtgrijs. Deze nieuwe polystyreenoplossing is geschikt voor een breed scala aan toepassingen, waaronder voedselcontact.
Nieuw wikkelsysteem voor pallets
Mondi, producent van verpakkingen en papier, heeft samen met de Italiaanse machineproducent ACMI een nieuw wikkelsysteem voor pallets ontwikkeld dat gebruik maakt van papier in plaats van plastic. Door de manier waarop pallets worden ingepakt te transformeren, vermindert Advantage StretchWrap de afhankelijkheid van de toeleveringsketen van plastic, door over te gaan op een hernieuwbaar en volledig recyclebaar materiaal. Advantage StretchWrap (patent aangevraagd) is een gloednieuwe lichtgewicht, rekbare papiersoort van Mondi, speciaal gemaakt voor het inpakken van pallets. StretchWrap-papier maakt het in combinatie met ACMI's Rocket E-500 wikkelsysteem, mogelijk om over te schakelen naar een volledig recyclebare palletwikkeloplossing.
IJsbekers van gerecycled PP
TotalEnergies, MPG Manifattura Plastica S.p.A. en Froneri bundelen hun krachten om een duurzame voedselverpakking te ontwikkelen die is gemaakt van gecertificeerd hernieuwbaar polypropyleen. De multinationale ijsfabrikant Froneri, een joint venture tussen Nestlé en R&R Ice Cream - heeft een bestelling geplaatst bij MPG Manifattura Plastica S.p.A voor 100 miljoen plastic bekers, die zijn gemaakt van TotalEnergies Certified Renewable Polypropyleen voor het iconische merk Coppa del Nonno. Dit hernieuwbare polypropyleen, geproduceerd uit biogebaseerde nafta, biedt prestaties als nieuw PP, met een verminderde ecologische voetafdruk. Het is volledig recyclebaar. MPG is het eerste bedrijf in Italië dat gecertificeerd is voor de productie van harde plastic voedselverpakkingen uit hernieuwbare grondstoffen.
V-Shapes innoveert portieverpakkingen
V-Shapes, een innovatieve leverancier van verticaal geïntegreerde producten en diensten voor handige, hygiënische en duurzame single-dose packaging of portieverpakkingen, maakt de lancering bekend van de V-Shapes AlphaFlex-vul- en sluitmachine, een verpakkings-/convertingmachine voor on-demand productie van zijn unieke single-dose sachets: portiezakjes die met één handbeweging te openen zijn. Aangestuurd door Memjet DuraFlex® en ColorGATE Packaging Productionserver biedt dit compacte, professionele systeem gesynchroniseerde digitale bedrukkingen van hoge kwaliteit op beide zijden van de zakjes. Deze unieke machine zorgt nu voor verticale integratie van hoogvolume productie van portiezakjes op locatie. Zo wordt de time-to-market versneld en hoeft het bedrukken niet meer te worden uitbesteed of als aparte off-line stap te worden uitgevoerd.
Het mag iets meer kosten
77% van de consumenten in Europa zegt dat ze meer zouden betalen voor een product als de verpakking minder impact zou hebben op het milieu, volgens een nieuwe studie van Perspectus Global in opdracht van Pro Carton - de Europese vereniging van karton- en kartonfabrikanten.
Interessant is dat uit het onderzoek bleek dat jongere volwassenen (22-28 jaar) het meest bereid waren meer uit te geven (88%) in het belang van de planeet. Omgekeerd waren babyboomers - de categorie ouder dan 65 jaar - ondanks dat ze een van de rijkste leeftijdsgroepen zijn, het minst geneigd om meer te betalen, hoewel zes op de tien (62%) nog steeds extra zouden uitgeven voor milieuvriendelijkere verpakkingen.