De Duitse retailer Kaufland stapt over van de plastic wegwerpdeksel voor yoghurt- en roomkaasproducten naar een herbruikbare deksel. Het betreft een wijziging voor haar eigen merkassortiment bestaande uit de Kaufland-merken K-Classic, K-Free en K-Take it veggie. Door eenmalige deksel weg te laten en een herbruikbare deksel beschikbaar te maken, bespaart Kaufland 60 ton plastic per jaar.
Om melkproducten luchtdicht in de koelkast te kunnen afsluiten en langer mee te kunnen gaan, bevatten verpakkingen van yoghurtbekers en andere melkproducten meestal een plastic deksel naast de afdichtende afdichtfolie, die kan worden gebruikt om de beker na opening weer te sluiten. Op Kaufland is deze deksel nu weggelaten. In plaats daarvan wordt de consument aangemoedigd om een duurzaam en herbruikbaar alternatief te gebruiken, het herbruikbare deksel.
Het herbruikbare deksel is vaatwasmachinebestendig en kan worden gebruikt voor alle 500 g yoghurtpotten en verschillende andere volumes. Het is gemaakt van voedselveilig materiaal en kan worden gerecycled. Het deksel is nu verkrijgbaar bij Kaufland voor elk 0,49 euro.
Reset Plastic
De Schwarz Group, die samen met de retaildivisies Lidl en Kaufland een van de grootste internationale retailbedrijven is, is zich bewust van en neemt verantwoordelijkheid voor het milieu. Met Reset Plastic, dat in 2018 werd gelanceerd, heeft het een holistische, internationale strategie ontwikkeld die is onderverdeeld in vijf actiegebieden: preventie, (her)ontwerp, recycling, verwijdering, innovatie en onderwijs. Dit om de visie van "minder plastic - circulair" te realiseren.
Vijf principes
De vijf leidende principes van de actiegebieden van Reset Plastic:
1. Reduce
We vermijden plastic waar mogelijk en duurzaam.
2. Redesign
We ontwerpen producten zodat ze recyclebaar zijn en cycli sluiten.
3. Recycle
We verzamelen, sorteren, recyclen en sluiten recyclingcycli.
4. Remove
Wij ondersteunen het verwijderen van plastic afval uit het milieu.
5. Onderzoek - innovatie en onderwijs
'We investeren in onderzoek en ontwikkeling voor innovatieve oplossingen en bieden informatie over recycling en behoud van hulpbronnen.'
www.kaufland.de