Bierbrouwer Grolsch heeft de ambitie om nog dit jaar te starten met al haar plastic blikfolies te vervangen door kartonnen multiverpakkingen. De brouwer introduceert daarom de gepatenteerde TopClip-verpakking voor multipacks blikken.
De nieuwe verpakking is 100% plasticvrij. Door alle blikfolies in Nederland te vervangen door deze kartonnen TopClip-verpakkingen bespaart Grolsch per jaar ruim 100.000 kg nieuw plastic. Deze hoeveelheid komt overeen met ruim 4 miljoen nieuwe plastic tassen. De nieuwe kartonnen TopClip-verpakkingen worden geïntroduceerd bij PLUS Supermarkten.
CO2-reductie
‘Onlangs zijn we al voor onze plastic blikfolies overgestapt naar 100% recycled plastic’, vertelt Joost Nawijn, packaging material development specialist bij Grolsch. ‘Vanuit onze ambitie om wegwerp plastic te vervangen voor duurzamere alternatieven, innoveren we door. In goede samenwerking met Smurfit Kappa, de ontwikkelaars van de TopClip-verpakking, kunnen we deze duurzame verpakking nu al op de markt brengen. Een onafhankelijke Life Cycle Analysis heeft aangetoond dat het vervangen van de huidige plastic blikfolies door de nieuwe TopClip-verpakkingen zorgt voor een CO2-reductie van maar liefst 36% ten opzichte van nieuw plastic folie en 16% ten opzichte van recycled plastic folie. De totale zogenaamde Eco-kosten worden zelfs gehalveerd. De TopClip-verpakking is bovendien 100% recyclebaar en FSC-gecertificeerd.’