Glazen flessen als kunstwerk

Owens-llinois (O-I) lanceert O-I : Expressions, een innovatieve service die volgens de glasfabrikant speciaal ontwikkeld is voor designbureaus, verpakkingsprofessionals en drank- en voedingsmarketeers die hun product willen laten opvallen.

O-I : Expressions maakt design in een latere fase mogelijk en combineert de eigenschappen van glas met een flexibele, marketinggerichte aanpak, en het is duurzaam. De organische inkt heeft geen invloed op de recyclebaarheid van het glas.

De premiumversie van de service - O-I : Expressions Relief - is vernoemd naar de beeldhouwtechniek en biedt merken de mogelijkheid om tastbare printeffecten, zoals (gekleurd) reliëf toe te voegen.

De technologie

O-I investeerde in 2014 in kleinschalige digitale printapparatuur om de fundamenten van O-I : Expressions en O-I : Expressions Relief te ontwikkelen en te valideren op de markt. Om deze dienst op industriële schaal te vermarkten, investeert O-I in twee industriële digitale direct2glass printlijnen. Deze maken contactloos direct printen mogelijk via een Drop-on-Demand-proces, dat alleen inkt genereert wanneer dit voor het printen nodig is, stelt O-I.

Ruimteschip

Ter gelegenheid van de lancering van O-I : Expressions heeft het bedrijf de Franse industrieel ontwerper Matali Crasset uitgenodigd om te experimenteren met de technologie. Matali heeft van 90 glazen flessen geprint met O-I : Expressions een ruimteschip gemaakt die tijdens de Paris Design Week (7-15 september) te zien was.

www.o-i.com

Glass bottles as a work of art

Owens Illinois (O-I) launches O-I : Expressions, an innovative service specially developed for design agencies, packaging professionals and beverage and food marketers who want to make their product stand out. Thus the glass manufacturer.

O-I : Expressions enables design at a later stage and combines the features of glass with a flexible, marketing oriented approach, and it is durable. The organic ink does not effect the recyclability of the glass.

The premium version of the service – O-I : Expressions Relief – is named after the sculpting technique and offers brands the possibility of tangible print effects, such as (colored) relief.

The technology

In 2014, O-I has invested in small-scale digital printing equipment to develop and validate the fundamentals of O-I : Expressions and O-I : Expressions Relief on the market. To market this service on an industrial scale, O-I invests in two industrial digital direct2glass print lines. These print lines make contactless direct printing possible through a Drop-on-Demand process, that only generates ink for printing when needed, according to O-I.

Spaceship

To celebrate the launch of O-I : Expressions, the company invited French industrial designer Matali Crasset to experiment with the technology. Matali has printed 90 glass bottles with O-I : Expressions and made with it a spaceship that could be seen at the Paris Design Week (7 – 15 September).

www.o-i.com

Meer artikelen

recent new image
AI verbindt vraag en...

The Melville Group (TMG) and CPA (The...

Lees meer
recent new image
FINAT maakt winnaars van...

Gisteren heeft FINAT, de Europese...

Lees meer
recent new image
ALL4Pack 2024 evenement:...

De Franse verpakkingsbeurs ALL4PACK...

Lees meer
recent new image
De Koningh: ‘Verduurzamen...

Ook in de wereld van coderen, labelen...

Lees meer
Image-Jul-30-2024-06-11-03-7865-AM

VM nieuwsbrief

  • Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
  • Techniek, duurzaamheid, design en meer
  • Gratis in jouw inbox