De Consumentenbond heeft nieuw onderzoek gedaan naar misleidende productinformatie op voedingsmiddelenverpakkingen. Het resultaat is bedroevend en de bond is van mening dat de overheid eindelijk serieuze stappen moet nemen om dit bedrog te stoppen.
Op de hoogte blijven van nieuwe verpakkingsontwikkelingen?
Veel fabrikanten nemen het niet zo nauw met de waarheid op voedingsmiddelenverpakkingen. Op de voorkant van productverpakkingen staan nog steeds aansprekende afbeeldingen en kreten die niet stroken met de waarheid. De juiste informatie over de ingrediënten en de voedingswaarde van een product staan vaak in kleine lettertjes op de achterkant van de verpakking te lezen.
Consumentenbond noemt voorbeelden
‘Veel consumenten baseren hun keuze voor een bepaald product op de voorkant van een verpakking. En dan kom je bedrogen uit’, zegt Sandra Molenaar, directeur bij de consumentenvereniging. Als voorbeeld noemt Molenaar de Italiaanse Pangasiusfilet van supermarkt JUMBO die als verse vis wordt aanbevolen. De vis komt echter uit Vietnam, is ingevroren geweest en al minstens een maand oud. Dat de vis ontdooid is, staat alleen op de achterkant. ‘Wat vooral in het oog springt is de aanprijzing “Verse vis – vismarkt” op de voorkant van het bakje’, vervolgt Molenaar.
Nog een voorbeeld is zuivelmerk Almhof. De zuivelfabrikant verkoopt kwark waarbij pas op de achterkant te lezen valt dat het deels yoghurt is.
Aanpak vereist
De bond wil dat misleiding serieus wordt tegengegaan.
‘Als er een afbeelding van fruit op de verpakking staat, dan moet er ook fruit inzitten’, zegt Molenaar. ‘Er moet nu eens echt een ambitieuze aanpak komen. Liefst Europees, maar Nederland kan hierin wel het voortouw nemen.’
(Bron: Consumentenbond)