CleanLease stapt over op papieren banderol

CleanLease, marktleider op het gebied van textielreiniging en -logistiek in Nederland en België, is recentelijk overgestapt op het banderolleren van wasgoed. Smalle, papieren banderollen vervangen duizenden plastic zakken en strips. Het bedrijf maakt hiermee een forse verduurzamingsslag in het verpakken van haar wasgoed voor zorginstellingen, vakantieparken en ziekenhuizen.

“Because you care” is voor CleanLease de leidraad in haar MVO-beleid. Deze koers is enkele jaren geleden ingezet met de overnames van Lips+, Malysse en Gaverland waarbij een leidende, Nederlands/Belgische speler ontstond in de sector. In het beleid van de onderneming speelt duurzaamheid een belangrijke rol.


Paul Lassooij toont de oude en nieuwe verpakking: ‘Verzorgingscentra moesten even wennen dat ze het wasgoed in een bundel en niet meer in een plastic zak ontvingen. Toch merk je dat we een goed argument hebben als we zeggen dat we 90% minder plastic gebruiken. En ook de klanten van onze klanten waarderen de overstap naar papier.’

‘Wij zijn een productie-industrie die veel energie verbruikt’, vertelt Paul Lassooij, operations manager bij CleanLease. ‘Daarom hebben we ambitieuze doelen gesteld voor ons energieverbruik, hergebruik, CO2-uitstoot en materiaalgebruik. De inzet van duurzamere verpakkingen is hier onderdeel van.’

Materiaalinkoop

‘Als je het hebt over het verlagen van de CO2-uitstoot bij een textielreiniger, dan kijken je onder andere naar het gasverbruik van de drogers, het elektriciteitsverbruik van de wasmachines en de vrachtwagenroutes naar de klanten. Daarvan hebben we analyses gemaakt om een beeld te krijgen waar er milieuwinst is te halen. Onze materiaalinkoop is ook een onderdeel. Daar viel op dat we veel plastic gebruikten. De kleding voor mensen in woonzorgcentra verpakten wij in plastic folie en de ziekenhuiskleding bundelden wij met een plastic strip. Jaarlijks verbruikten wij dus heel veel plastic. Plastic dat bij de zorginstellingen via de prullenbak van de bewoners naar de verbrandingsovens gaat. Dat moest anders. De papieren banderol bleek een goed alternatief te zijn. Deze onbedrukte papieren band is gemaakt van FSC-papier en heeft een dunne PE-coating voor het sealen. Uit vergelijkbaar onderzoek bij een dekenfabrikant blijkt dat een overstap naar een papieren banderol een besparing van ruim 90% kunststof mogelijk maakt. Daarnaast kan de banderol via het oudpapier worden gerecycled.’


Uit onderzoek blijkt met het vervangen van de plastic kledingzak door een papieren banderol een besparing van ruim 90% kunststof mogelijk is.

Testen

Lassooij kwam via internet en beursbezoeken terecht bij de papieren banderol en de banderolleermachines van Bandall. ‘Zij hebben ons goed geadviseerd en na een bezoek aan hun testcentrum hebben we bij ons op locatie testen gedaan. Hieruit volgde onder meer het type papier en de bandbreedte van 48 mm. Vervolgens zijn we gestart met één stand alone banderolleermachine en inmiddels staan er nu zeven Bandall machines.

‘De installatie van de machines verliep vlot. Bandall heeft geholpen met de opstart. De monteur heeft de machine ingesteld en getest. Daarna hebben we geen problemen ondervonden. De machines zijn robuust en foutbestendig.’

De variatie in de kledingpakketten bij de zorginstellingen was een uitdaging, want de pakketten zijn nooit even groot. Er zijn pakketten met grote artikelen, zoals broeken en hemden. Die goed blijven zitten in de bundel. Maar er zitten ook pakketjes tussen met een paar hemden en een stropdas die er tussenuit kan vallen. Toch lukt het om met de banderol dit soort lastige pakketten te bundelen en de producten bij elkaar te houden, zegt Lassooij. ‘Ons percentage zoekgeraakte kledingstukken is zeer laag en is niet veranderd door de overstap van de plastic zak naar de papieren banderol.’


CleanLease leaset de kleding voor ziekenhuispersoneel, zoals bijvoorbeeld doktersjassen die per tien verpakt worden in dezelfde maat. Hier is een plastic strip vervangen door de papieren banderol.

Stofbestendig

Tijdens de rondleiding door de CleanLease locatie in Zoetermeer, waar voornamelijk kleding van zorginstellingen wordt gewassen, valt vooral de enorme hoeveelheid kleding op die het bedrijf dagelijks verwerkt. In korte tijd worden duizenden broeken, T-shirts, onderbroeken, truien, sokken, beddengoed et cetera gewassen, gedroogd, verpakt en weer verzonden.

‘In wasserijen heb je te maken met stof’, zegt Lassooij. ‘Wij vangen dat zoveel mogelijk af met ventilatoren en filters. Bij de selectie van de banderolleermachine hebben we nadrukkelijk gekeken hoe zo’n machines omgaat met stoffige omgevingen. Daarbij komt dat de Bandall-machine gebruik maakt van een vacuümsysteem dat de banderol geleidt. Dat zuigt natuurlijk ook stofdeeltjes mee.”


De stand alone banderolleermachine van Bandall.

Investering

Momenteel zit CleanLease nog in een overgangsfase om zoveel mogelijk klanten over te zetten naar de papieren banderol. ‘Het is zaak dat we de klanten meenemen in het verhaal en uitleggen wat de meerwaarde is van een papieren banderol. In plaats van dat wij de kleding in plastic blijven verpakken, kunnen zij overstappen naar een duurzaam verpakkingsmateriaal.’

“Financieel gewin is hier niet de drijfveer”, benadrukt Lassooij. ‘Een plastic zak kost net zoveel als een papieren banderol en de plastic strip is zelfs iets goedkoper dan de papieren banderol. Wij doen het dus niet vanuit een kostenbesparing. Het is onderdeel van ons MVO-beleid en we onderscheiden ons hiermee, want de meeste andere wasserijen gebruiken nog plastic.’ ‘Kortom, wij zijn begaan met het milieu en zijn goed op weg om onze duurzaamheidsdoelstellingen op een concrete manier te verwezenlijken. De Bandall oplossing is daarmee een puzzelstukje in het grotere geheel. Je moet duurzaamheid helemaal doorvoeren. Dat kost energie en vergt investeringen. Dat zijn bewuste keuzes die je als bedrijf moet willen maken.’

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Bandall.

Meer artikelen

recent new image
Ferrum Packaging en KHS...

Ferrum Packaging en KHS, beiden actief...

Lees meer
recent new image
Ranpak introduceert...

Ranpak, een bedrijf dat zich profileert...

Lees meer
recent new image
DS Smith investeert 10...

Verpakkingsproducent DS Smith heeft 10...

Lees meer
recent new image
ISPM 15: Een cruciale...

Het naleven van internationale...

Lees meer
Image-Jul-30-2024-06-11-03-7865-AM

VM nieuwsbrief

  • Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
  • Techniek, duurzaamheid, design en meer
  • Gratis in jouw inbox