Kleurspecialisten bij Clariant hebben drie kleuren uit de ColorForward 2021-trendpalet gecombineerd. Het speciale effect resultaat is satijn geborsteld “glas” bestemd voor PET-verpakkingen voor personal care-producten in Azië-Pacific.
Op de hoogte blijven van nieuwe verpakkingsontwikkelingen?
De technologie achter het satijnen effect zelf is niet nieuw.
‘Clariant was bijna 15 jaar geleden één van de eerste bedrijven die het op de markt bracht’, zegt Vick Cai, designer bij Clariant ColorWorks Azië-Pacific. ‘Wat nieuw is, is dat we het gebruiken in combinatie met ColorForward trendkleuren, bedoeld voor een specifieke doelgroep. In dit geval voor beauty en personal care-producten in Azië, maar het is voor elke categorie in elke regio mogelijk’, vervolgt Cai.
ColorForward 2021 van Clariant
De teams van Clariant ColorWorks design- en technologiecentra in Italië en Singapore richten zich op drie kleuren geïntroduceerd in ColorForward 2021. Dit is de 16e editie van Clariants jaarlijkse kleurprognose-gids voor de kunststofindustrie:
- Het gouden ticket is een doorschijnend beige met kleine gouden vlekjes voor het creëren van een gevoel van luxe en verwennerij.
- No WI-FI is zachtgroen dat gezonde, natuurlijke producten zonder bijvoorbeeld conserveringsmiddelen suggereert.
- Motus intelligentia is warm koraalroze. In de Aziatische cultuur worden warme kleuren als deze naar eigen zeggen geassocieerd met jeugdigheid en de strijd tegen veroudering.
Satijnen look
Het satijn-effect wordt ontwikkeld tijdens het PET rek blaasvorm proces. Een eigen additief, in geconcentreerde masterbatch vorm, wordt toegevoegd aan natuurlijke PET hars tijdens het vormen van de voorvorm van de fles. Als de voorvorm wordt opgewarmd, uitgerekt en geblazen in de afgewerkte vorm, ontstaat de satijnen look, verklaart het Zwitserse chemiebedrijf.
www.clariant.com