De effecten van de coronacrisis op verpakkingsleverancier Bordex uit Apeldoorn zijn tweezijdig. De levering van PET-bekers voor festivals en top-sealfolie voor airlines ligt grotendeels stil, de afname van maaltijdbakken en top-sealfolie aan voedingsmiddelenproducenten en home-service groeit hard. ‘Het zijn moeilijke tijden’, zegt Wim Hassink van Bordex. ‘Gelukkig is er een toenemende vraag naar verse maaltijden. Onze leveranciers produceren daarom nu volop bakjes en topsealfolie.’
‘Veel horecaondernemingen zijn in de maaltijdservice gestapt’, zegt Hassink. ‘Daardoor zien wij een groeiende vraag naar maaltijdbakken. Onze fabriek die de EcoFit maaltijdbakken maakt, draait op volle toeren. Tijdens die productie houden onze producenten natuurlijk alle veiligheidsrichtlijnen aan die het RIVM heeft aangekondigd.’ Aan de andere kant ondervindt Bordex dat haar andere twee takken, de festivals en de vliegtuigindustrie, momenteel zo goed als stil liggen. ‘In deze twee segmenten zijn de klappen het hardst. ‘Vooruitkijken blijft natuurlijk moeilijk, maar festivalorganisaties hopen voorzichtig dat in juli weer wat kan worden georganiseerd.’
Innovatie
Een ander gevolg van de coronacrisis is dat innovaties even stil komen te liggen, merkt Hassink. ‘Wij zijn met diverse partijen in gesprek over verschillende innovaties. De PressurePack maaltijdverpakking bijvoorbeeld, is een innovatief concept voor stoommaaltijden. Die ontwikkeling ligt aan de klantzijde nu zo goed als stil. De geïnteresseerde partijen hebben momenteel natuurlijk wel andere prioriteiten. Dat begrijpen wij heel goed. Het loopt dus helaas vertraging op. Maar goed, het zijn veel belovende concepten die vast en zeker worden opgepakt als het weer beter gaat.’