‘Blijven investeren is onze kracht’

Het Franse familiebedrijf Autajon heeft een sterke focus op innovatie en maakt vooral labels voor luxere producten. Peter R. de Vries is al jaren directeur van de Nederlandse vestiging. ‘Kenmerkend voor ons bedrijf is de hoge mate van betrokkenheid van de vakmensen, de innovatie, de financiële rust en het hoge investeringsniveau. De farmaceutische industrie is onze levensader.’

Wat nu Autajon Labels is, was in een heel ver verleden Correct etiketten in Zeist. Daar was De Vries adjunct-directeur, toen verantwoordelijk voor verkoop en techniek. Toen het bedrijf aan het Belgische Bopack werd verkocht, werd hij directeur en dat bleef hij toen in 2009 het Franse familiebedrijf Autajon de gespecialiseerde etikettendrukkerij overnam.


Portret van Peter R. De Vries<br />
Foto ; Pim Ras
Peter R. De Vries.
Foto: Pim Ras

Van servicemonteur tot directeur

Peter R. de Vries kent de etikettenmarkt als geen ander, door het atypische verloop van zijn carrière. Die R. staat overigens voor Roelof, een naam die veel voorkomt in zijn familie, zijn vader Roelof de Vries begon in 1978 met de productie van kunststof omsnoeringsband. In de laatste jaren van zijn carrière stond hij in de verpakkingswereld bekend als “Roel Spoel”. Andere familileden, ook met Roelof als tweede naam, werden succesvolle ondernemers, dus het zit in het DNA.

De Vries werd geboren in Tanzania (Oost-Afrika) en woonde zes jaar in Zwitserland. Als gevolg daarvan spreekt hij het Zwitser Duits nog steeds vloeiend. Het leek hem daarom – terug in Nederland - leuk om na zijn opleiding bij het Instituut Voor de Autohandel in Driebergen om bij een Zwitsers bedrijf te gaan werken. Dat vond hij in Mijdrecht waar Wifac (Winkler & Fallert AG), een grafisch handelshuis, Zwitserse etikettendrukpersen verkocht. De Vries werd er servicemonteur van de Zwitserse Gallus-persen, maar ook van andere drukpersen in het leveringsprogramma. ‘Ik kwam bij alle grote namen over de vloer.’

‘Ze waren niet goed bij hun hoofd; ik schrok me rot’

De volgende stap was een commerciële functie bij het Zwitserse Hunkeler in de Benelux. ‘Ik verkocht veel machines en werd na verloop van tijd op de huid gezeten door etikettendrukker Jeka. Ik ben er gaan werken in een commerciële functie. Ik leerde er veel van de oude rotten in het vak.’ Toen Jeka werd overgenomen door Drukkerij Groep Nederland (DGN) en vervolgens door Jarvis Porter, werd De Vries op zijn 32e aangesteld als algemeen directeur van Jeka en Sticker Express. ‘Ze waren niet goed bij hun hoofd; ik schrok me rot. Jarvis Porter was beursgenoteerd. Ze waren alleen met Excel sheets bezig. In 1998 heb ik de ceo gebeld om te vertellen dat ik zou vertrekken als het bedrijfsklimaat niet zou veranderen. In 2000 ben ik gegaan, zonder al ander werk te hebben.’


Portret van Peter R. De Vries<br />
Foto ; Pim Ras
In zijn tijd bij Jeka tekende De Vries een sponsorcontract, in het bijzijn van bekende coaches, zoals Louis van Gaal.

Overname

De Vries wilde het liefst weer gaan verkopen en toen Correct etiketten hem in 2000 belde om commercieel/technisch directeur te worden, hoefde hij niet lang na te denken. Vier jaar later, toen Bopack Correct etiketten had overgenomen, werd hij toch weer directeur en dat bleef hij. In 2009 volgde de overname door Autajon.

‘Toen in 2009 Gérard Autajon zelf naar Zeist kwam, kreeg ik de opdracht een ander pand te gaan zoeken. Maar onze knowhow kwam op de fiets of lopend, dus ik wilde in de regio blijven. Uiteindelijk vond ik in Utrecht een geschikt bedrijfspand. In 2013 zijn we verhuisd en de klanten hebben daar niets van gemerkt, ondanks onze gemiddelde levertijd van 5 dagen.’

Nooit ‘massa is kassa’

Voorloper Correct etiketten (1964) heeft een lange ervaring in etiketten voor de farma-industrie en familiebedrijf Autajon (1964) begon ooit met productie van kartonnen doosjes voor de farma-industrie. Niet vreemd dus dat er binnen Autajon veel expertise is op dit gebied en dat in Utrecht meer dan de helft van de omzet uit deze sector komt. Zeer specialistische producten; labels met 100% traceerbaarheid. Sowieso levert Autajon alleen labels voor hoogwaardige producten. ‘Het is nooit: massa is kassa. Onze focus ligt op dure high-end labels met marketingwaarde. Ook in de luxe vouwkartonnage hebben we die focus. Het gaat meestal om luxeproducten met een marktwaarde van 30-40 euro’, zegt De Vries.


Portret van Peter R. De Vries<br />
Foto ; Pim Ras

Blijven investeren

Wie in Utrecht binnenkomt bij Autajon ziet meteen een vitrine vol schitterende voorbeelden van het werk dat de specialisten er maken. Maar niets wijst erop dat hier enorme hoeveelheden hoogwaardige etiketten worden gedrukt. Er heerst rust en dat is ook kenmerkend voor het bedrijf als geheel. De Vries: ‘Dit is een familiebedrijf met financiële rust en dat is heel belangrijk. Men denkt in lange termijn er wordt Ieder jaar enorm geïnvesteerd. De focus ligt nadrukkelijk op innovatie. Blijven investeren is de kracht van Autajon. In de groep en zeker hier in Utrecht is het uitgangspunt: doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg.’

Op negen productielijnen en vijf afwerklijnen worden de hoogwaardige labels gedrukt, veredeld en afgewerkt in een 2-ploegendienst. In noodsituaties staan ze binnen 24 uur in een 3-ploegen dienst te draaien. 70% van de output is digitaal gedrukt. Maar buitenstaanders kunnen geen kijkje nemen in de productieruimte in Utrecht en de andere 33 internationale vestigingen van Autajon, anders ligt de knowhow op straat.

Anticiperen

De Vries is blij met de focus op de toekomst, de financiële rust en de constante investeringen in hoogwaardige technologie ‘ We zijn in 2004 al begonnen met digitaal drukken en daar ben ik nu dankbaar voor. We hebben een prima uitgangspositie om te anticiperen op marktontwikkelingen en om op actuele situaties in te spelen zoals bijvoorbeeld de enorme behoefte aan etiketten voor vaccins. We hebben technologisch alles in huis, een schitterend gemotiveerd team van vakmensen waarop ik erg trots ben en de capaciteit om snel te leveren. Vanuit de directie in Frankrijk is er het volste vertrouwen in wat we hier doen.’

Meer artikelen

recent new image
Ferrum Packaging en KHS...

Ferrum Packaging en KHS, beiden actief...

Lees meer
recent new image
Ranpak introduceert...

Ranpak, een bedrijf dat zich profileert...

Lees meer
recent new image
DS Smith investeert 10...

Verpakkingsproducent DS Smith heeft 10...

Lees meer
recent new image
ISPM 15: Een cruciale...

Het naleven van internationale...

Lees meer
Image-Jul-30-2024-06-11-03-7865-AM

VM nieuwsbrief

  • Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
  • Techniek, duurzaamheid, design en meer
  • Gratis in jouw inbox