verpakkingsmaterialen |
VerpakkingsManagement |
februari 18, 2021
Anchor Brewing, de oudste craft brouwer in de VS, viert haar 125-jarig jubileum met een nieuw verpakkingsontwerp. Ontwerpbureau R/GA zorgde voor de make-over die bestaat uit een compleet nieuwe look.
De brouwer is niet gezwicht voor de longneck-fles, het kenmerkende lage, bolle Anchor-flesje is behouden. Wat wel is verdwenen zijn de kleurrijke illustraties van ontwerper Jim Stitt en de versleten papieren afwerking van de etiketten. De nieuwe verpakking gebruikt slechts twee of drie kleuren en zijn aangebracht op glad papier. Bovendien zijn ze nu meer in lijn met de biersmaken - groen voor een California Lager, geel voor Steam Beer en een rood, wit en blauw voor Liberty Ale.
Anchor Brewing origineel
Het nieuwe logo vond inspiratie in een van hun originele ankers, waarbij etsen van logo's uit het verleden zijn geïntegreerd. Maar het valt niet te ontkennen dat er een enorm verschil is met de oude verpakking. ‘We weten dat het voor sommige mensen een schokkende wijziging zal zijn’, zegt Dane Volek, hoofd van Anchor’s brouwprogramma. ‘Maar we willen dat een bredere publiek begrijpt dat we naast Anchor nog meer bieren maken. We eren ons verleden terwijl we trouw blijven aan onze roots, met een look die net zo gedurfd is als het merk dat het vertegenwoordigt. Maar aan het bier hebben we niets veranderd.’
Veranderende markt
Dat Anchor Brewing haar design zo compleet anders maakt kan ook te maken hebben met de extreem drukke markt voor ambachtelijk bier. Opvallende labels maken daar het verschil, vooral bij jongere drinkers die geen specifieke associatie hebben met het merk Anchor Steam. Veel kleine ambachtelijke brouwerijen doen allerlei gekke dingen met etiketten en biernamen waardoor het steeds moeilijker wordt om op te vallen.