Nederlandse verpakkingssector aantrekkelijker voor investeerders
De Nederlandse verpakkingssector blijkt in toenemende mate interessant voor nationale en internationale investeerders. Vooral door de vele mkb-bedrijven en de bereidheid van ondernemers om hun bedrijven te verkopen, ontstaan er kansen voor overnames en fusies. Alexander van Rossum en Chris de Vries van Fortaleza Capital, gespecialiseerd in het begeleiden van fusies en overnames, bespreken de marktontwikkelingen en de succesfactoren voor verkoop van een verpakkingsbedrijf.
Volgens Alexander van Rossum speelt de Nederlandse “handelscultuur” een grote rol in de aantrekkelijkheid van de verpakkingssector voor (internationale) investeerders. ‘Nederlandse ondernemers zijn relatief vaak bereid om over verkoop van hun bedrijf na te denken zodra de tijd rijp is’, legt hij uit. ‘We zien regelmatig dat eigenaren, na jaren van hard werken, op zoek zijn naar manieren om hun pensioen veilig te stellen. Dit creëert een open markt voor investeerders, vooral nu opvolging binnen de familie steeds moeilijker wordt.’
Chris de Vries vult aan dat dit vooral te maken heeft met de individualisering van de samenleving. ‘Kinderen kiezen steeds vaker hun eigen weg en willen niet per se het familiebedrijf overnemen.’
'Sterke interesse in overname kleinere bedrijven'
De verpakkingssector in Nederland is nog altijd sterk gefragmenteerd, wat volgens De Vries ruimte biedt voor verdere consolidatie. ‘Er is veel mkb actief in deze sector, wat betekent dat er veel kleine spelers zijn die interessant kunnen zijn voor investeerders: kleine bedrijven samenvoegen en zo schaalvoordelen realiseren.’ De Vries merkt op dat er ook steeds meer kapitaal beschikbaar is voor dergelijke overnames, vooral door private equity-fondsen die zich specifiek richten op het mkb. ‘De hoeveelheid investeringsgeld en de diversiteit aan fondsen is enorm toegenomen. Hierdoor is er vanuit private equity sterke interesse om ook om kleinere ondernemingen over te nemen.’
Van Rossum legt uit dat relatief veel overnames in de verpakkingsindustrie draaien om het overnemen van klantenportefeuilles. ‘Vaak worden klanten en voorraad van kleinere bedrijven overgenomen door grotere spelers. Dat leidt soms tot slechts beperkte verandering in de bedrijfsvoering, maar het zorgt wel voor een toename van de omzet voor de overnemende partij.’ Hij noemt als voor beeld de P&D-groep, waaraan Fortaleza Capital pasgeleden Faredo Verpakkingen heeft verkocht.
Tekst gaat verder onder de foto.
Alexander van Rossum (l.) en Chris de Vries (r.) van Fortaleza Capital.
Waardecreatie door schaalvoordelen
Schaalvoordelen spelen een cruciale rol in het succes van fusies en overnames. Van Rossum: ‘Er wordt vaak gesproken over synergiën, maar in de praktijk zijn die niet zo eenvoudig te realiseren, vooral niet aan de verkoopkant. Het is lastig om een verkoopteam dat gewend is aan een bepaald product ineens ook een heel nieuw assortiment te laten verkopen.’ Aan de inkoopkant kan dat makkelijker. ‘Leveranciers worden vaak direct benaderd om de inkoopprijzen te verlagen, wat voor de overnemende partij snel voordeel en waardecreatie oplevert.’ Als voorbeeld noemt Van Rossum de recente verkoop door Fortaleza Capital van honingraatkartonproducent Honicel Nederland aan de internationale verpakkingsgroep Yamaton Group.
Innovatie essentieel
Een ander belangrijk aspect in de waardering van verpakkingsbedrijven is technologische innovatie. ‘Als je voorop loopt op het gebied van innovatie, heb je een aantrekkelijk businessmodel voor kopers. De kasstromen zullen op termijn toenemen en dat zal de waarde van je bedrijf verhogen’, legt De Vries uit.
Van Rossum wijst erop dat grote bedrijven vaak kiezen voor een strategie waarbij ze innovatieve bedrijven overnemen.
‘Deze “consolidators” laten innovatieve bedrijven eerst hun werk doen en nemen vervolgens die bedrijven over die bewezen hebben dat hun innovatieve bedrijfsmodel werkt. Zo heeft Fortaleza Capital onlangs 123kartonnendozen.nl, een innovatieve online only-verkoper van verpakkingen, begeleid bij de verkoop aan Dimensio Verpakkingen.
Regelgeving als verkoopimpuls
Tot slot speelt regelgeving een steeds grotere rol. De toenemende druk vanuit Europese wetgeving, zoals de PPWR, heeft een grote impact op bedrijven.
‘Voor kleinere bedrijven wordt het lastiger om aan de steeds strengere regelgeving te voldoen of erop te anticiperen. Dat kan een stimulans zijn om zich aan te sluiten bij grotere groepen, die kennis en mankracht in huis hebben om aan de regelgeving te voldoen’, aldus Van Rossum.
De toenemende regeldruk biedt volgens De Vries ook kansen voor grotere bedrijven. ‘Als je als grotere partij kunt laten zien dat je producten aanbiedt die aan de laatste regelgeving voldoen, trek je sneller klanten aan. Het is een manier om je te onderscheiden in de markt.’
Verkoopklaar?
De vraag rest wat ondernemers die hun bedrijf interessant willen maken voor investeerders, moeten doen. De Vries: ‘Ze moeten zorgen dat ze hun interne processen en financiële huishouding op orde hebben. Zorg dat je verkoopklaar bent voordat je een traject in gaat. Veel bedrijven hebben bijvoorbeeld geen maandelijkse rapportages en dat maakt het lastig voor een koper om inzicht te krijgen in de kasstroom en het werkkapitaal.’ Van Rossum voegt toe dat onderscheidend vermogen essentieel is: ‘Investeerders willen weten wat een bedrijf uniek maakt. Bedrijven die zich onderscheiden door sterke klantrelaties, technologische innovatie of efficiënte productieprocessen zijn veel aantrekkelijker voor overname. Bedrijven met een uniek profiel en toekomstbestendige strategie, zijn het meest gewild in de ogen van investeerders.’
Overzicht investeerders
Meer artikelen
Gerelateerde artikelen
Fijne feestdagen en een circulair 2025!
De redactie van VerpakkingsManagement wenst je fijne feestdagen en een gezond en circulair 2025....
Robatech Groep benoemt Yves Ottiger als nieuwe CEO
Vanaf 1 januari 2025 neemt Yves Ottiger de rol van CEO van de Robatech Groep over. Hij volgt Martin...
Oproep tot extra premie op statiegeld
De inzameling van verpakkingen is niet alleen een belangrijk aandachtspunt voor de...
VM nieuwsbrief
- Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
- Techniek, duurzaamheid, design en meer
- Gratis in jouw inbox