Ongeveer negentig procent van de omzet van het gecombineerde bedrijf zal afkomstig zijn van op vezels gebaseerde verpakkingsoplossingen. Voor IP betekent dit een aanzienlijke verbetering van de positie op de Europese markt. DS Smith had in 2023 een omzet van $9,4 miljard in Europa, terwijl IP een omzet had van $1,5 miljard.
De synergie-effecten per jaar worden geschat op 474 miljoen dollar, waarvan 214 miljoen dollar wordt opgehaald in de productie. Wat de overheadkosten betreft, worden synergieën ter waarde van $117 miljoen verwacht, terwijl inkoopsynergieën $116 miljoen zullen opleveren.
Mark S. Sutton, voorzitter en CEO van International Paper
‘Dit is een logische volgende stap in de strategie van IP om winstgevende groei te stimuleren door onze wereldwijde verpakkingsactiviteiten te versterken’, zegt Mark S. Sutton, voorzitter en CEO van IP. ‘DS Smith is een leider in verpakkingsoplossingen met een groot bereik in heel Europa, wat een aanvulling is op de capaciteiten van IP en de groei zal versnellen door innovatie en duurzaamheid. Wij zijn ervan overtuigd dat deze combinatie aanzienlijke waarde zal creëren voor onze medewerkers, klanten en aandeelhouders.’
Andrew K. Silvernail, aankomend CEO van International Paper
‘Het samenbrengen van de capaciteiten en expertise van beide bedrijven zal een winnende positie creëren op het gebied van hernieuwbare verpakkingen in heel Europa, terwijl de Noord-Amerikaanse activiteiten van IP zullen worden versterkt’, zegt aankomend CEO van IP, Andrew K. Silvernail. ‘Ik ben ervan overtuigd dat deze strategische combinatie een unieke en zeer aantrekkelijke kans biedt om enorme aandeelhouderswaarde te creëren. Ik ben ook vastbesloten om met de teams de verwachte synergieën te realiseren, naast de voortdurende winstverbeteringsinitiatieven in de hele IP-portfolio.’
Miles Roberts, CEO van DS Smith
‘De combinatie met IP is een goede kans om een werkelijk internationale leider op het gebied van duurzame verpakkingsoplossingen te creëren die goed gepositioneerd is in aantrekkelijke en groeiende markten in Europa en Noord-Amerika’, meent Miles Roberts is CEO van DS Smith. ‘Het combineert twee gerichte en complementaire activiteiten. DS Smith is aanzienlijk gegroeid door toewijding aan klanten, focus op innovatie, kwaliteitsverpakkingen en een hoog serviceniveau. Ik ben trots op alles wat DS Smith tot nu toe heeft bereikt en heb er vertrouwen in dat het bedrijf zal blijven bloeien als onderdeel van een gecombineerde groep met IP, dankzij het vermogen en de voortdurende inzet van onze collega's.’
Mondi
Afgelopen september kocht Smurfit Kappa het Amerikaanse WestRock en vormde zo een rivaliserende reus. Mondi's reactie hierop was om te proberen DS Smith te kopen, wat duidelijk niet in orde was met IP, die reageerde met een bod dat aldus doorging. De vraag is hoe Mondi hierop reageert? Wat kan er gedaan worden om de posities vooruit te helpen?