Praktische en mentale gevolgen
Het niet of nauwelijks kunnen openen van een verpakking heeft zowel praktische als mentale gevolgen. Van Minkelen: ‘Dit betekent heel simpel dat mensen hulp moeten inschakelen. Ik ben alleenstaand en als ik te zijner tijd onvoldoende kracht in mijn handen heb, moet ik mijn buren om hulp vragen. Daarnaast gebruiken mensen met ALS nu een mes of een schaar, met alle risico’s van dien.’ Hulsinga beaamt dit: ‘Uit ons onderzoek blijkt dat maar liefst 87% van de mensen met reuma een hulpmiddel – dat niet daarvoor bestemd is – gebruikt en 52% zichzelf op deze manier weleens verwondt. Bovendien veroorzaakt het niet kunnen openen van een verpakking gevoelens van onmacht en verdriet. Deze dagelijkse confrontatie met een gebrek aan zelfstandigheid doet afbreuk aan iemands gevoel van eigenwaarde.’
Mensen met een ziekte staan dagelijks voor de uitdaging om toegang te krijgen tot bepaalde levensmiddelen.
Gebruiksvriendelijke verpakkingen
Welke verpakkingen zijn dan wel gebruiksvriendelijk voor mensen met een ziekte? ‘Dat zijn kartonnen verpakkingen met een schenktuit (zoals van hagelslag en rijst), plastic verpakkingen met een treklipje (zoals van koek) en zakjes met een kartelrandje om te scheuren. Ook zijn er koffiemelkverpakkingen met een plastic schroefdop die een soort vleugeltjes heeft. Zo’n dop biedt extra grip’, aldus Hulsinga. Volgens Van Minkelen is ook de draaidop op een melkverpakking van bepaalde merken nog wel te doen: ‘Als je voldoende kracht in je vingers hebt, kun je de dop opendraaien. Alleen als daaronder nog een kunststof ringetje zit om de verpakking echt te openen, dan lukt dat vaak weer niet.’ Hulsinga: ‘Ik vermoed, we hebben dit nog niet onderzocht, dat de grootte van de Chocomeldop nog steeds de voorkeur heeft boven kleine draaidoppen. De tethered cap is een ramp: te klein en te dun. Daar gaat de grip!’
Focus verpakkingsindustrie op kosten
Binnen de verpakkingswereld volgen innovaties, vaak op het gebied van duurzaamheid, elkaar snel op. Waarom zit er dan zo weinig ontwikkeling in de gebruiksvriendelijkheid van verpakkingen? Van Minkelen: ‘Er is van tevoren te weinig contact met de diverse groepen eindgebruikers. Hoe weet je dan dat je een goede verpakking hebt?’ Hulsinga ziet dat ook als een probleem: ‘De gebruiksvriendelijkheid wordt getoetst op mensen die niets mankeren. Dat geeft een verkeerd beeld.’
Volgens Roland ten Klooster, hoogleraar Packaging Design and Management aan Universiteit Twente en ontwerper/adviseur bij Plato product consultants, is er een andere oorzaak: ‘De focus in de verpakkingsindustrie ligt op de kosten. Consumenten kopen een product, niet een verpakking en willen daarvoor dus niet meer voor betalen. Voor levensmiddelenverpakkingen geldt bovendien dat mensen met ALS of reuma niet de doelgroep zijn waarvoor wordt ontworpen. Qua medicijnverpakkingen ontwikkelden we met ReumaNederland een prototype voor een gebruiksvriendelijke variant, maar de interesse vanuit het bedrijfsleven is minimaal en leidde nog niet tot ontwikkeling. Ze verkopen de medicijnen toch wel.’