Vragen stellen
Voorthuijsen vertelt dat het salesverhaal vanuit de klant komt. ‘We stellen klanten heel veel vragen. Het gaat dan over innovaties, optimalisatie, efficiency, gewichtsreductie en prijs. Als die informatie is verzameld, kan het team van Keizer International naar de juiste oplossing zoeken.’ Een voorbeeld misschien? ‘Details van automatisering en processen maken voor de klant het verschil’, legt Voorthuijsen uit. ‘Neem de kroonkurken voor craftbrouwers. Wij beschikken over een krimpmaatmeter en laten zien dat dat een zeer belangrijk detail is en bepalend voor eventueel koolzuurverlies of glasschade. In dat laatste geval gaat bijvoorbeeld een statiegeldfles korter mee, maar het kan ook imagoschade opleveren als zulke flessen op de markt komen. Het feit dat wij deze informatie delen, geeft aan hoe we met details bezig zijn.’
Kroonkurken zijn één van de vele producten die Keizer International aan de drankenindustrie levert.
Markt volgen
Uiteraard komen klanten ook met vragen over duurzaamheid. ‘Als het om duurzaamheid gaat, volgen wij de mogelijkheden in de markt. We oriënteren ons op alle mogelijkheden en gaan bijvoorbeeld met onze leveranciers in gesprek over bio- afbreekbare materialen, zoals een krimpfolie op basis van bladcellulose die droogt op de buitentemperatuur. Die folie zit verpakt in blik en gaat als natte hoesjes over de kurk, en dat wil niemand. Dat zijn dus praktische problemen die een rem vormen op innovaties, want het onderbreekt de workflow en dus kiest de klant in dat geval voor een niet-bio-afbreekbare krimpfolie. Niemand wil namelijk vocht in de productieomgeving. We vertellen er dus over maar bespreken ook de nadelen. Onze insteek is dus te zoeken naar goede oplossingen, maar wel nuchter en praktisch zijn. We zetten altijd in op een hoog niveau van oplossingen. Uiteindelijk moet het product in perfecte staat bij de consument komen.’
Voldoende backoffice
Dat Keizer International dit jaar voor het eerst op Packaging Innovations stond en niet eerder aan beurzen deelnam, komt omdat er geen ruimte was om eventuele leads op te volgen. ‘Inmiddels hebben we voldoende backoffice om mensen een antwoord te kunnen geven op hun vragen, en dat is belangrijk. Binnen ons bedrijf hebben we korte lijnen, waardoor we altijd snel kunnen reageren’, zegt Voorthuijsen. Van Diest voegt nog toe dat Keizer International actief naar innovaties zoekt. ‘We kijken zelf rond in de markt, zoekend naar verpakkingen waarvan we denken: dit kan beter. Zo stellen we ons proactief op en benaderen we bedrijven om aan te geven dat wij mogelijkheden zien om hun verpakking beter te maken.’
V.l.n.r.: Stephan van Diest (general manager), Marco Voorthuijsen (directeur) en Dennis Teunissen (business development).