De verkoop van Italiaanse verpakkingsmachines wordt voornamelijk aangedreven door export, wat goed is voor 81,3% van de omzet (dat is €7,36 miljard), een stijging van 12% ten opzichte van 2022. Deze stijging in de export betreft bijna alle geografische gebieden. Op basis van de laatste beschikbare cijfers (januari tot augustus) zijn de exportverkopen op jaarbasis met 25% gestegen in Noord-Amerika, 17% in de Europese Unie, 22% in Azië en 31% in Zuid-Amerika. Daarentegen daalden de binnenlandse verkopen met 14% ten opzichte van 2022 tot €1,68 miljard.
De industrie kijkt ook vol vertrouwen uit naar 2024, met al 8,2 maanden aan bestellingen (wederom een record). ‘Desondanks is enige voorzichtigheid geboden gezien de voortdurend veranderende geopolitieke scenario's, en daarnaast wachten Europese landen op de definitieve EU-richtlijnen betreffende het gebruik van verpakkingen’, meldt Ucima in een persbericht.
Industry 5.0
Ucima-voorzitter Riccardo Cavanna. "Met name in de afgelopen maanden zijn de orders gedaald in vergelijking met 2022 en deze trend wordt verwacht door te zetten in 2024. De daling van 14% in binnenlandse verkopen is ook reden tot bezorgdheid, wat aantoont dat de Italiaanse markt is beïnvloed door zowel de inflatoire crisis als onzekerheden rondom Industrie 4.0. Onze industrie en de bijbehorende sectoren hebben duidelijkheid nodig, evenals een nieuw plan dat zowel aanbod als vraag ondersteunt. In dit verband is de toewijzing van €6,3 miljard voor het Industry 5.0-plan door het initiatief RePowerEU een positieve ontwikkeling, hoewel we meer willen weten over hoe de fondsen zullen worden verdeeld en onder welke criteria. Tot op heden hebben we niets gehoord over incentives voor kapitaalgoederen om de ecologische overgang te vergemakkelijken, en we wachten op een reactie van de overheid."
Leidende positie
Volgens de exportcijfers behoudt de Italiaanse verpakkingsindustrie haar leidende positie wereldwijd. "Technologieën en oplossingen van Italiaanse makelij blijven een aanhoudende vraag genereren van voedsel-, drank-, farmaceutische, tissue- en cosmetische bedrijven over de hele wereld, die de kwaliteit, betrouwbaarheid en innovatie waarderen die wij kunnen leveren," zegt Cavanna, die de laatste stemming van het Europees Parlement over de verpakkingsrichtlijn een stap in de goede richting vindt. "Gezond verstand heeft gezegevierd. We wachten echter af wat de volgende stappen zullen zijn, aangezien het proces nog niet is afgerond.”
Riccardo Cavanna