Het is zes jaar geleden dat de wereldwijd grootste vakbeurs interpack voor het laatst zijn deuren opende. Nu is het weer zover. Van 4 tot 10 mei komt de wereldwijde waardeketen voor de verpakkingsindustrie samen in Düsseldorf. Uitverkocht? Er is natuurlijk meer nodig dan covid, inflatie, recessie, hoge rentetarieven en een oorlog in Europa om de hallen niet uitverkocht te krijgen. Niets lijkt de Interpack te kunnen verstoren. Honderden bedrijven staan op de wachtlijst.
Uniek
Er is veel gebeurd de afgelopen zes jaar, zowel op het gebied van personeel als op het gebied van innovatie in de branche. Om de nieuwkomers te informeren, besloot de beursleiding om de beurs onder het thema ‘Simply Unique’ in de markt te zetten met behoud van het oude thema "Welcome Home" als subrubriek. De beurs toont het complete verpakkingslandschap, van duurzaamheid tot digitalisering. ‘Wat morgen werkelijkheid wordt, wordt hier vandaag gepresenteerd. Dat maakt Interpack nu eenmaal uniek’, aldus de beursorganisatie.
Exposanten
In 2017 had interpack ongeveer 2.800 exposanten uit 55 landen en meer dan 170.000 bezoekers van over de hele wereld. Door de oorlog in Oekraïne en reisbeperkingen verwacht de beursorganisatie dit keer tussen 130.000 tot 140.000 bezoekers.
Logistiek beter
interpack omvat 18 grote hallen, die samen overeenkomen met de oppervlakte van 37 voetbalvelden. Om het beursbezoek eenvoudig te maken, heeft de beursorganisatie een helder hallenconcept neer gezet. De halindeling is afgestemd op kerndoelgroepen op het gebied van de sectoren voeding, dranken, zoetwaren en bakkerijproducten, farmaceutica, cosmetica, non-food en industriële goederen.
Dit heeft geleid tot enige discussie met exposanten die probeerden vast te houden aan hun gebruikelijke indeling op de beurs. Maar nu hoeft een beursbezoeker niet de hele beurs te doorlopen om een speciaal vakgebieden te vinden.
Nieuwe initiatieven
Nieuw op de beurs is het gedeelte in de noordingang genaamd Spotlight Talks en Trends. Het idee is om daar presentaties en paneldiscussies te houden over actuele onderwerpen in de branche. Zeven dagen en zeven gebieden om te bespreken.
Daarnaast is er voor het eerst een contractverpakkingsafdeling op de beurs speciaal voor de sterk groeiende branche van loonverpakkers.
Het Save Food-initiatief, dat vele jaren geleden werd opgericht, heeft tijdens de pandemie in de mottenballen gelegen, maar wordt nu nieuw leven ingeblazen. Samen met een universiteit in Istanbul is er een stand in de noordelijke ingang waar het Save Food-initiatief informeert over hoe men verpakkingen van bioplastics kunt inzetten tegen voedselverspilling.
Russische exposanten
Een gevoelig punt is hoe om te gaan met Russische exposanten met het oog op wat er in Oekraïne gebeurt. Na overleg met de beursleiding werd besloten om tussen de tien tot twintig Russische exposanten uit te sluiten. De beurs heeft ook zijn Russische activiteiten verkocht. Het organiseert jaren lang Upakovka, een Russische beurs voor de verpakkingsindustrie en andere beurzen.
Oekraïne
Voorgaande jaren kwamen er enkele duizenden bezoekers uit Rusland en Oekraïne. Deze zullen nu waarschijnlijk niet naar Europa te reizen. Er zijn wel aantal bedrijven uit Oekraïne aanwezig die Interpack zal ondersteunen op alle mogelijke manieren.
Interpack heeft doorgaans ook een vrij groot aantal exposanten uit China en daar zou gezien de Covid-situatie in het land misschien ook een verlies te zien zijn, maar de beursorganisatie verwacht dat de chinezen er zoals gewoonlijk bij zullen zijn.
Alle info over interpack 2023
Halindeling interpack 2023
Hallen 5,6 en 11 t/m 14: Machines voor voedsel, dranken en industriële goederen
Hallen 1,3 en 4: Machines voor zoetwaren en bakkerijproducten
Hallen 15 t/m 17: Machines farma en cosmetica
Hal 8b: Etiketten en coderen en verpakkingsdrukwerk
Hallen 7, 8a, 9 en 10: Verpakkingsmaterialen en -middelen