Lachende ‘’e’’
Bierliefhebbers delen met elkaar hun voorliefde voor een lekker biertje en dat is een traditie waarop Heineken al 150 jaar voortborduurt. In 1873 - op de kop af 150 jaar geleden – werd het merk ‘Heineken’ officieel geïntroduceerd. In 1941 nam Freddy Heineken de brouwerij van zijn vader over. In de jaren die volgden, bouwde hij Heineken uit tot het biermerk dat nog altijd geliefd is onder bierliefhebbers in alle delen van de wereld. Freddy Heineken drukte ook duidelijk zijn stempel op de marketing van het merk. Zo bedacht hij de lachende 'e' in het logo van het biermerk, tekende hij voor de slogan ‘Heerlijk Helder Heineken’ en sprak hij de fameuze woorden: “Ik verkoop geen bier, ik verkoop gezelligheid.”
“Ik verkoop geen bier, ik verkoop gezelligheid.”
En deze uitspraak zit nog altijd in de kern van Heineken en is de inspiratiebron voor de nieuwe campagne. “Ons merk draait om het maken van gezellige momenten samen onder het genot van een lekker biertje. We zijn trots dat Heineken hier al zoveel jaren onderdeel van is. Dit gaan we vieren met een campagne waarin de bijnamen voor ons bier centraal staan”, vertelt Els Dijkhuizen, Directeur Marketing Heineken Nederland. “Door de jaren heen hebben bierliefhebbers in Nederland ons merk allerlei bijnamen gegeven. Hoewel we de tel kwijt zijn, kunnen we dit wel waarderen en zien we van alles terugkomen, namelijk 'Biertje', 'Koude Kletser' en 'Goudgele Rakker'. Ook is de slogan Heerlijk Helder, weer terug van weggeweest, maar dan met een knipoog, want hoe je ons ook noemt het maakt niet uit, als je het maar gezellig hebt’’.
Heerlijk Helder
Om te laten zien hoe Heineken door de jaren heen is omarmd en tijdens allerlei gelegenheden wordt gedronken, is vanavond de nieuwste commercial te zien op de Nederlandse televisie, die al deze bijnamen en momenten van gezelligheid viert. Zo maken we kennis met een kleine groep toeristen die is aangekomen in Nederland en in een gezellig café in Leeuwarden belandt. Eén van hen, Mike, gaat naar de bar en bestelt drie Heineken, waarop de barvrouw de lokale bijnaam ‘ Bierke’ gebruikt. Vervolgens maken Mike en zijn vrienden kennis met de bijnamen in verschillende regio's en vriendengroepen en raken zij steeds meer vertrouwd met de typisch Hollandse gezelligheid.
Van ‘Pilske’ tot ‘Goudgele rakker’
Uit onderzoek, dat uitgevoerd is onder ruim 1.100 Nederlanders, blijkt dat er veel regionale verschillen zijn als het gaat om de vraag hoe bierliefhebbers uit verschillende delen van Nederland het liefst hun biertje bestellen. Zo is ‘Pilske’ een typisch zuidelijke vorm van bestellen, terwijl in het noorden het vaakst ‘Bierke’ aan de bar wordt geroepen. Mannelijke bierdrinkers gebruiken vaker de bijnamen ‘Pilsie’ en ‘Goudgele Rakker’, terwijl vrouwen het vaker hebben over ‘Biertje?’ en ‘Pintje’. Verder blijkt dat twintigers de namen ‘Pilsie’ en ‘Heinie’ gebruiken. Dijkhuizen: "Los van de regionale favorieten kwamen er nog veel meer bijnamen uit het onderzoek naar voren. Hele gekke, creatieve en grappige namen, waar zelfs wij nog nooit van hadden gehoord. Natuurlijk konden we niet al die namen op ons label zetten, maar het is een mooie selectie zo met deze tien! En Biertje? is natuurlijk in heel Nederland bekend door de reclame van onze favoriete Oostenrijkse skileraar; der Rudi”.
Limited edition fles en blik
De speciale 150-editie van de iconische Heineken fles en blik is in een limited edition verkrijgbaar en voorzien van tien veelgebruikte bijnamen, waaronder ‘Biertje, ‘Goudgele Rakker’, ‘Pintje’, ‘Koude Kletser’, ‘Pilske?’, ‘Pilsie’, ‘Bierie’, ‘Heinie’, ‘Bierke’ en ‘Gerstenatje’. Ook op de 0.0% flesjes komen verschillende bijnamen, waaronder natuurlijk het veelgebruikte ‘0.Nulletje’, terug.
Deze top 10 komt voort uit onderzoek onder ruim 1.100 Nederlanders naar de populairste bijnamen voor bier, uitgevoerd door The Conversation Studio in opdracht van Heineken.