In 1924 begint het verhaal van Geostick, als Pieter Berveling de Gooische Emaille Platen Industrie (GEPI) mede opricht. Door sterke concurrentie stapt hij in de jaren dertig over op reliëfetiketten. Volgende generaties bouwen het bedrijf uit tot de toonaangevende en innovatieve etikettendrukkerij die sinds 1975 de naam Geostick draagt. Inmiddels is de vierde generatie van de familie Berveling werkzaam in het bedrijf, dat sinds 2,5 jaar wordt geleid door ceo Armand van Huut, die eerder al cfo was bij Geostick. Wat hem opviel bij zijn aantreden was dat het bedrijf op geen enkel product de eigen naam heeft staan.
‘We produceren jaarlijks vier tot vijf miljard etiketten, voor bekende en toonaangevende merken, maar consumenten kennen onze naam niet.’
Binnen de grafische- en verpakkingswereld is die bekendheid er gelukkig wel. Geostick zette sinds 2004 de toon met overnames en grote investeringen in digitale druk. Als kers op de taart opende het in 2020 het 8.000 m2 grote en zeer duurzaam gebouwde Digital Printing Center, waar inkjet- en digitale druk de toon zetten. Voor de grote oplagen zijn er meerdere productielijnen met flexopersen in Uithoorn en Heumen.
Blijvend innoveren
In het Digital Printing Center is nog veel ruimte voor nieuwe machines. Van Huut: ‘Als je die ruimte ziet, zie je onze ambities. Maar we investeren gedoseerd. Innovatie is onze kern, maar altijd met het doel om aan de vraag van onze klanten te kunnen voldoen. Dat is onze strategie.’
Op de vraag wat de grootse uitdagingen zijn voor groei, noemt Van Huut nadrukkelijk niet techniek. ‘We zijn 100 jaar geworden omdat we altijd innovatief zijn geweest. Maar je hebt voor groei wel gekwalificeerde mensen nodig en dat is voor alle bedrijven een uitdaging. Het lukt ons die te vinden, want we hebben een programma om ambitieuze mensen door te laten groeien. Ook sales is een mooie uitdaging. Klanten vragen steeds meer van en aan ons, zeker ook op het gebied van duurzaamheid. De wet- en regelgeving verandert continu, en daardoor is het een uitdagend onderwerp waar wij samen met klanten de duurzame(re) oplossingen verkennen.’
Vooruitstrevend
Honderd jaar Geostick betekent volgens Van Huut dat het bedrijf altijd vooruitstrevend en innovatief is geweest. ‘We hebben niet alleen alle marktontwikkelingen overleefd, maar ook crises en een oorlog. En we groeien nog steeds. Nu is er klimaatverandering en een focus op duurzaamheid, en ook daarin lopen we voorop. Er liggen meer dan 3.200 zonnepanelen op het dak en het Digital Printing Center is niet alleen duurzaam gebouwd volgens de hoogste norm, de gebouwen die er stonden zijn ook duurzaam gesloopt en alle materialen zijn gesorteerd. De vermalen stenen zijn in de fundering van de nieuwbouw verwerkt.’