Het nieuwe marktrapport van Smithers is gebaseerd op een onderzoek van 65 individuele nationale markten wereldwijd en laat zien dat de totale waarde van de sector in 2023 $1,17 biljoen zal bereiken. Na Covid-19 is de mondiale vraag sterk hersteld. Wereldwijd wordt verwacht dat de verpakkingsmarkt de komende vijf jaar met 3,9% zal groeien.
De mondiale waarde neemt toe
Ondanks macro-economische onzekerheid en stijgende inputkosten laten de modellen van Smither zien dat de mondiale verkoopwaarde met een samengesteld jaarlijks groeipercentage (CAGR) van 3,9 procent zal stijgen tot 1,42 biljoen dollar in 2028. De organische groei in ontwikkelingsregio's zal verantwoordelijk zijn voor het grootste deel van deze stijging.
Snelst groeiende markten
Alleen al in Azië zal de markt in de periode 2023 – 2028 met 5,3 procent op jaarbasis groeien. De snelst ontwikkelende markten zijn Indonesië, de Filipijnen en India. Ze worden op de voet gevolgd door China, dat nu al de grootste interne markt ter wereld is en tegen 2028 25,3 procent van de mondiale vraag naar verpakkingen, gemeten naar waarde, voor zijn rekening zal nemen. India is nu de derde grootste nationale markt, met een verpakkingsmarkt die Duitsland inhaalt. de eerste keer in 2022. Deze worden overschaduwd door een vergelijkbaar, zij het kleiner, opkomend potentieel in Zuid- en Midden-Amerika, Afrika en het Midden-Oosten.
Meer flexibles
Een hogere koopkracht van consumenten in deze regio's zal de toegenomen verkoop van verpakte voedsel-, gezondheidszorg- en cosmeticaverpakkingen helpen ondersteunen. Dit zal de verkoop van flexibele plastic verpakkingen ondersteunen, wat duidelijke voordelen heeft op deze markten, ondanks een groeiend besef van de moeilijkheid om ze aan het einde van hun levensduur te recyclen. Een mondiale CAGR van 5,1 procent zal flexibele kunststoffen de komende vijf jaar tot het snelst groeiende verpakkingsmateriaal maken, waarbij de wereldwijde omzet zal stijgen van $197,7 miljard in 2023 naar $253,2 miljard in 2028.
Karton en golfkarton de grootste
Karton (golfkarton, vouwkarton en drankenkarton) blijft het grootste materiaalsegment, goed voor 31,8 procent van de mondiale waarde ($373,8 miljard) in 2023. Het segment zal tot 2028 groeien met een CAGR van 4,2 procent. Er is een lagere groei in de logistiek die wordt gecompenseerd door de toenemende vraag in e-commerce en nieuwe, duurzame, premium alternatieven voor kunststoffen voor consumententoepassingen in ontwikkelde regio’s.
Deze laatste trend is het duidelijkst zichtbaar in Europa. Veel toonaangevende CPG-merken hebben zich ook gecommitteerd aan het verbeteren van de duurzaamheid van hun verpakkingsportfolio's tijdens de prognoseperiode, met de eerste doelstellingen voor 2025.
Dit biedt een basis voor innovatie. Tegelijkertijd neemt de vraag naar gerecycled plastic toe, maar dit vereist verdere investeringen in de recyclinginfrastructuur om een langetermijnoplossing te bieden. In eerste instantie zullen gerecyclede materialen (PCR) zich concentreren op harde kunststoffen en in het bijzonder PET-drankverpakkingen, hoewel flexibele materialen en polyolefinen zullen profiteren van de ontwikkeling van meer geavanceerde chemische recyclingmogelijkheden op grote schaal.