Eshuis afwasbare zelfklevende etiketten

Eshuis introduceert afwasbare zelfklevende etiketten

Eshuis biedt de kleinschalige Nederlandse bierbrouwers die van de eenmalige longneckfles overstappen op de bekende BNR-statiegeldfles nu ook afwasbare zelfklevende etiketten, die ze in kleine oplagen via de webshop kunnen bestellen.

De initiatiefnemers van de nieuwe afwasbare zelfklevende etiketten van Eshuis zijn Sanne van der Molen, verpakkingstechnoloog op de R&D-afdeling, en Bram Slot, verantwoordelijk voor customer succes van de webshop. Hij heeft, net als zijn collega Sanne, regelmatig contact met de bierbrouwers die bij de vereniging CRAFT zijn aangesloten. De bierbrouwers zijn al enige tijd bezig met de voorbereiding op een overstap naar de Bruine Nederlandse Retourfles, kortweg BNR. ‘Brouwerijen volgen deze ontwikkelingen op de voet’

Bram en Sanne

Bram Slot en Sanne van der Molen

Milieu-impact

Tot voor kort betekende dit dat ze in plaats van zelfklevende etiketten, afwasbare aanlijmetiketten moesten gebruiken om te voldoen aan de eisen van de wasmachines voor bierflessen. Maar intussen zaten de R&D-mensen van Eshuis niet stil. Daar waren ze, los van het BNR-verhaal van de CRAFT-brouwers, al begonnen met onderzoek naar goed afwasbare zelfklevende etiketten. Van der Molen: ‘Toen ik bij Eshuis kwam werken wilde ik de milieu-impact in kaart brengen om te zien of we onze klanten zouden kunnen helpen met het verduurzamen van hun verpakkingen. Ik vroeg me af waarom op sommige bierflessen statiegeld werd geheven, terwijl andere in de glasbak moesten. Het bleek dat met name de kleine brouwerijen met eenmalige flessen werken, maar dat kleine brouwerijen de wens hadden om over te stappen op de BNR-fles. Er was echter behoefte aan centrale faciliteiten om flessen te wassen omdat individuele wasmachines te duur zijn voor deze brouwerijen. Een ander probleem was dat etiketteermachines voor aanlijmetiketten veel te duur zijn voor kleine brouwerijen. Daarom maakten ze gebruik van zelfklevende etiketten die tot nu toe niet in de spoelmachines voor BNR-flessen konden worden verwerkt.’

Eshuis halsetiketten

Helpen

Slot had al contacten met CRAFT, omdat Eshuis sponsor is van het CRAFT-congres en nauw verbonden is met de leden. Bovendien bestellen veel kleinschalige, maar ook grotere brouwerijen, hun etiketten via de webshop van Eshuis. ‘Ik heb ook een CRAFT-college over de hervulbare fles bezocht. Daar bleek ook dat veel kleine brouwers vooral met brouwen bezig zijn en niet zoveel van verpakkingstechnologie weten en al helemaal niet hoe ze dit probleem met afwasbaarheid moeten aanpakken. Dat betekent dat je als leverancier kunt helpen met kennis en innovatie.’

Oplossingen

Zo kwam het onderzoek dat Van der Molen al was gestart samen met het initiatief van CRAFT om leden te stimuleren een hervulbare fles te gaan gebruiken. ‘Als je bestaande klanten die overstappen op de BNR-fles wil blijven ondersteunen, moet je meegaan in de veranderende vraag. Ik wilde weten waar brouwers tegenaan lopen en welke eisen er zijn en ging daarom onder andere met leveranciers van zelfklevende etiketten in gesprek. Er bleken oplossingen te zijn, bijvoorbeeld bepaalde lijmen die geschikt zouden kunnen zijn. Vervolgens heb ik de eisen van de wasmachine vertaald naar een huis-tuin-en-keuken-testmethode met onder andere een emmer warm water met natronloog. Etiketten bleken vervolgens niet zomaar van de fles loskomen. Een van de dingen waar we tegenaan liepen was dat het papier gaat vezelen in water, maar het is een belangrijke eis vanuit de spoelfaciliteiten dat het papier niet vezelt. Zo kregen we een steeds beter beeld van de eisen waaraan lijm en papier moeten voldoen.’

Eshuis zelfklevend

Laklaag als uitdaging

Er was nog een uitdaging: de uitstraling van het etiket. Een laklaag zorgt voor een veel aantrekkelijker beeld, maar die lak kan de vochtdoorlatendheid van het papier tegen gaan, waardoor de afwasbaarheid verslechtert. Inmiddels is er een variant met matte lak die voldoet. Een variant met meer glanzende lak komt eraan. Die lak brengt weer extra uitdagingen met zich mee, maar ook daar verwachten ze bij Eshuis snel de oplossing te hebben.

Eshuis heeft met een proactieve houding een voorsprong genomen. Hoewel de kleine en middelgrote brouwerijen voor de etikettenspecialist maar een beperkt deel van de markt zijn, vormen ze juist een groot deel van de klanten die gebruik maken van de webshop. Slot: ‘Dit is waarmee we ons onderscheiden. Brouwers zullen de komende jaren mondjesmaat overstappen op de BNR-fles, maar wij hebben nu een oplossing die gewoon via de webshop kan worden besteld, zoals ze ook al jaren gewend zijn met hun reguliere etiketten. Onze klanten waarderen het enorm dat wij als leverancier meedenken met dit soort innovaties.’

Sprong vooruit

Qua uitstraling is de BNR-fles voor brouwers misschien een stapje terug, qua duurzaamheid is het een grote sprong vooruit. Van der Molen denkt dat consumenten ook steeds meer zullen eisen dat de merken die ze kopen duurzaam en verantwoord ondernemen. ‘De brouwers zullen hun eigen processen moeten evalueren en kijken hoe een afwasbaar zelfklevend etiket kan worden geïmplementeerd’, zegt Slot. ‘Brouwers die hergisting op de fles toepassen, hebben relatief droge flessen en daar gaat het goed. Maar als de flessen zeer koud staan en er condens op komt, wordt het weer lastiger met etiketteren. We zullen als vervolgstap zeker bij brouwerijen gaan kijken om te zien of we ondersteuning kunnen bieden.’

Eshuis blijft intussen verder innoveren. Van der Molen: ‘Binnen R&D krijgen we daar alle ruimte voor’

Sanne en Bram

 

Meer artikelen

recent new image
Tehabo bestaat 50 jaar:...

Tehabo viert vandaag - 5 september -...

Lees meer
recent new image
Plastic Avengers...

De invoering van statiegeld heeft een...

Lees meer
recent new image
Adventskalenders op...

Het is nog zomer, maar Kerstmis, en dan...

Lees meer
recent new image
All4Pack Emballage Paris:...

Van 4 t/m 7 november wordt Parijs weer...

Lees meer
Image-Jul-30-2024-06-11-03-7865-AM

VM nieuwsbrief

  • Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
  • Techniek, duurzaamheid, design en meer
  • Gratis in jouw inbox