De nieuwe fabriek van De Jong Verpakking in De Lier is aan het opstarten. State of the art technologie maakt zeer duurzaam produceren mogelijk. De overname door Stora Enso gaf nog een extra impuls. ‘Maar je moet je voorsprong behouden’, weet commercieel directeur Ronald de Wildt.
Begin januari werd De Jong Verpakking onderdeel van de Zweeds-Finse multinational Stora Enso. Innovatie en duurzaamheid waren al belangrijk voor De Jong Verpakking, maar het bedrijf merkt dat dat ook voor Stora Enso geldt en dat daar mooie dingen gebeuren. ‘Neem lignine, een bijproduct van papierproductie. Dit zal in de toekomst gebruikt worden in batterijen voor auto’s. Daaraan zie je dat er steeds grenzen worden verlegd’, vertelt commercieel directeur Ronald de Wildt. Hij merkt dat de markt na de overname door Stora Enso anders tegen de golfkartonproducent aankijkt. ‘Ze verwachten meer van ons nu we onderdeel zijn van een grote groep. Dat is een mooie uitdaging.’
Definitie van duurzaamheid
Volgens De Wildt varieert de definitie van duurzaamheid per klant. ‘Voor sommigen gaat het om materiaalverbruik, voor anderen om het soort materiaal en voor weer anderen om design.’ Hij merkt dat klanten onzeker zijn door de Brusselse wetgeving, bijvoorbeeld de onduidelijkheid over het gebruik van koffiebekers. ‘Klanten vinden duurzaamheid belangrijk, maar hun eigen duurzaamheidsstrategie meten aan wetten en regels blijft lastig zolang er nog weinig duidelijk is.’
Commercieel directeur Ronald de Wildt merkt dat de markt anders tegen de golfkartonproducent aankijkt na de overname door Stora Enso.
Brancheorganisaties
Klanten verwachten dat hun leverancier veel kennis heeft over wetgeving en duurzaamheid. Die kennis heeft De Jong in huis. Het bedrijf werkt ook samen met brancheorganisaties, zoals CBA, de Benelux-organisatie van golfkartonproducenten, en de Europese organisatie FEFCO. Ze delen kennis, waaronder LCA-studies en eigen onderzoek, om goede argumenten op tafel te krijgen bij beleidsmakers in Brussel. ‘Wij vinden brancheorganisaties enorm belangrijk.’
Invloed van retailers
Volgens De Wildt wordt de invloed van Europese retailers steeds groter en drijven klanten de golfkartonindustrie naar een intensief duurzaamheidsbeleid. Dat vraagt veel innovatiekracht. ‘De politiek heeft een doel, maar ziet niet altijd wat er in de praktijk misgaat.’ Als voorbeeld noemt hij de onverpakte groenten in Frankrijk. ‘Daar komt men al van terug, door de enorme derving en productschade. Dat nieuws komt niet altijd in de media.’ De golfkartonindustrie moet door enerzijds veeleisende klanten en anderzijds wet- en regelgeving, wel voorop blijven lopen, stelt De Wildt. ‘Er valt nog veel te winnen: AI zou bijvoorbeeld een rol kunnen gaan spelen bij packaging design of on demand-planning. Als de industrie stilzit, bestaat het risico dat partijen als Amazon zelf het initiatief nemen op de ontwikkeling van transportverpakkingen.’
Duurzame oplossing
De Wildt benadrukt dat papier en golfkarton duurzame oplossingen zijn door de hernieuwbare grondstoffen en hoge recyclinggraad. ‘Innovaties zorgen voor minder en lichter materiaal, wat de producten oprecht duurzaam maakt zonder de prestaties te beïnvloeden. Als het gaat om de eigen productie, dan is onze nieuwe fabriek een voorbeeld van duurzaam produceren.’ In die nieuwe fabriek bespaart men energie door zonnepanelen, klimaatbeheersing, een slimme indeling en energiezuinige machines. En de papierrollen worden door een volledig geautomatiseerd proces on demand naar de golfkartonmachine gebracht, waardoor er geen heftrucks nodig zijn.
‘Er zijn innovaties op papier gebied nodig of een disruptieve innovatie op het gebied van machines’
Innovatiekracht
De Wildt: ‘We zitten qua grammage en het terugdringen van loze ruimte in verpakkingen nu wel aan de grens van wat mogelijk is. Voor een volgende stap zijn innovaties op papiergebied nodig of een disruptieve innovatie op het gebied van machines.’ De Wildt ziet veel ontwikkelingen bij verpakkingen voor e-commerce en is onder de indruk van de innovatiekracht in deze sector. De vraag is wat een volgende stap is. ‘Het is de vraag of we blijven werken volgens het bestaande businessmodel of dat er ontwikkelingen komen die manier van werken volledig veranderen, waarbij het proces zich misschien wel meer richting de klant verplaatst.’
Verpakken is nooit saai
Al deze ontwikkelingen zorgen ervoor dat verpakken nooit saai is, vindt De Wildt. Bij De Jong Verpakking en Stora Enso vinden veel gesprekken plaats over duurzaamheid, met inspirerende voorbeelden. De Wildt benadrukt het belang om het DNA van De Jong Verpakking te behouden en de mooie wisselwerking met het moederbedrijf. ‘Ik denk dat de flexibiliteitseisen alleen maar blijven toenemen. Het is leuk om te zien dat ze bij het moederbedrijf ook naar ons kijken, hoe wij het aanpakken. Een mooie wisselwerking. Na de overname zijn grote Europese partijen anders tegen ons aan gaan kijken en persoonlijk geniet ik van de gesprekken met de sales managers van andere fabrieken. Het is inspirerend en je leert veel.’
DIT ARTIKEL KWAM TOT STAND IN SAMENWERKING MET DE JONG VERPAKKING.