Domino onderzoekt groeiende trend van etiketloze PET-flessen

Domino onderzoekt groeiende trend van etiketloze PET-flessen

Russell Wiseman, Head of Global Beverage Solutions bij Domino Printing Sciences, heeft onderzoek gedaan naar de groeiende trend van etiketloze of “etiketvrije” PET-flessen voor dranken. In dit artikel bespreekt Wiseman hoe merken kunnen overschakelen naar etiketloos en nog steeds aan de fundamentele codeervereisten voor hun producten kunnen voldoen. 

Voedingsmiddelen- en drankenmerken staan continu onder druk om afval en verspilling terug te dringen en hun productverpakkingen beter recyclebaar te maken. Veel internationale merken gebruiken al makkelijk te recyclen mono-materialen, verwijderen kleuren en additieven en zijn bezig om het aantal onderdelen van een verpakking te verminderen. Allemaal om de recyclebaarheid te verbeteren.

Maar wat als een essentieel onderdeel van de productverpakking problemen oplevert voor het recyclingproces? Dat gebeurt met aparte etiketten of krimpsleeves op flessen. Ze verschaffen belangrijke productinformatie, maar kunnen voor grote recyclingproblemen zorgen. 

De opkomst van de etiketloze fles

Wereldwijd is PET de meest gerecyclede kunststof. In sommige regio's is het recyclingpercentage meer dan 50%, waaronder India, Europa en Zuid-Korea. Maar er kan nog veel worden gedaan om dit cijfer te verbeteren. Het verwijderen van etiketten op PET-flessen is één van de oplossingen die met belangstelling wordt onderzocht in bepaalde Aziatische markten voor dranken, naar verwachting gevolgd door andere regionale markten. 

Verbod op etiketten

In december 2020 lanceerde het ministerie van milieu in Zuid-Korea een campagne om de inzameling van transparante PET-flessen te promoten. Vanaf januari 2026 geldt er ook een nieuw verbod op etiketten op water in flessen. Tien grote Koreaanse producenten van mineraalwater ondertekenden overeenkomsten om nieuwe productlijnen met etiketloze PET-flessen te lanceren. 

Strenge regels

De Japanse overheid heeft ook plannen om tegen 2035 over te schakelen naar verpakkingen van 100% gerecycled plastic. Japan heeft relatief strenge regels voor het recyclen van plastic – consumenten moeten PET-flessen namelijk scheiden van etiketten en doppen. Etiketloze PET-flessen zouden dit proces vereenvoudigen. 

De voordelen van etiketloze PET-flessen 

De etiketten op PET-flessen zijn vaak niet recyclebaar, wat extra plastic afval creëert. Ze moeten vóór inzameling of tijdens het recyclingproces worden verwijderd en kunnen problemen veroorzaken met de identificatie van flessen in recyclingfaciliteiten. Etiketten kunnen van een andere kunststof dan PET zijn gemaakt. Omdat veel recyclingfaciliteiten machine-optiek gebruiken om verschillende materialen te identificeren, zou het gebruik van etiketten van een alternatieve kunststof tot verkeerd geïdentificeerde PET-flessen kunnen leiden.  

Domino_etiketloze_flessen_123RF

 

'Items moeten namelijk aan wettelijke etiketteervereisten voldoen en relevante informatie verschaffen voor consumenten zonder gebruik van aparte etiketten'

24,6 ton aan plastic afvalbesparing 

Het verwijderen van etiketten op PET-flessen kan de hoeveelheid plastic afval drastisch verminderen. Het ministerie van milieu van Zuid-Korea meldde dat verwijdering van alle etiketten op plastic waterflessen het land 24,6 ton aan plastic afval zou besparen. Het zou ook de recycling vereenvoudigen, omdat consumenten en recyclingbedrijven de plastic etiketten niet apart hoeven te verwijderen of te verwerken. De kans op verkeerd geïdentificeerde flessen wordt hiermee ook teruggebracht. 

Belasting op plastic wegwerpverpakkingen

Etiketloze PET-flessen kunnen ook de financiële lasten verlichten voor producenten in regio's met plasticbelasting. In het Verenigd Koninkrijk wordt bijvoorbeeld een belasting van £200 per ton geheven op plastic wegwerpverpakkingen die minder dan 30% gerecycleerde inhoud bevatten. Hoewel PET-flessen al snel meer dan 30% gerecyclede inhoud bevatten, worden etiketten en doppen – die meestal geen gerecycled materiaal bevatten – apart belast. De Engelse supermarktketen Tesco meldde onlangs dat de plasticbelasting voor etiketten ongeveer 10% van de totale jaarlijks verschuldigde plasticbelasting voor één van hun bekende eigen merk dranken uitmaakt. 

Uitdaging

Ondanks de tastbare voordelen zijn etiketloze PET-flessen ook een uitdaging voor merken. Items moeten namelijk aan wettelijke etiketteervereisten voldoen en relevante informatie verschaffen voor consumenten zonder gebruik van aparte etiketten.  

Oplossingen

Er zijn verschillende oplossingen voor het coderen en markeren van etiketloze PET-flessen. Welke oplossing de beste is voor een merk, hangt af van een aantal factoren, bijvoorbeeld regionale etiketteervereisten en of de flessen in een multipack of per stuk worden verkocht. 
Voor flessen in multipacks zou de verplichte etikettering in de secundaire verpakking kunnen worden opgenomen. Dan is coderen op individuele flessen niet nodig. Maar voor flessen die los worden verkocht zijn er nieuwe en innovatieve codeermethoden nodig.

Rechtstreeks markeren op PET-flessen 

Een lasercodeersysteem brengt productgegevens, zoals voedingsinformatie, samenstellingsgegevens, batchcodes, barcodes, recyclinglogo's en andere afbeeldingen en tekst, aan op de buik van PET-flessen. Het type laser dat wordt gebruikt hangt af van de parameters van individuele merken, zoals: 

  • De soort drank in de fles: voor water en heldere vloeistoffen is een codeeroplossing nodig die een donkerder contrast produceert dan voor donkergekleurde vloeistoffen zoals cola en andere frisdranken.
  • De dikte van het PET: de vereiste wanddikte voor water zonder koolzuur is meestal veel minder dan voor koolzuurhoudende dranken en frisdranken. Sommige lasers kunnen hier niet effectief op coderen zonder de integriteit van de fles aan te tasten. 
  • Het percentage gerecycleerd PET: kleine onzuiverheden in gerecycleerd PET kunnen het vermogen van het plastic om de golflengte van bepaalde lasers te absorberen aantasten, waardoor de codeerkwaliteit afneemt. 

Printen op flesdoppen en sluitingen

Merken kunnen ook rechtstreeks op flesdoppen printen. Ze zijn klein, maar meestal zeer geschikt voor eenvoudige productbranding en logo's. Ze kunnen ook machineleesbare codes bevatten (inclusief scanbare 2D-codes) met aanvullende productinformatie, traceerbaarheidsgegevens en promotiecodes. 
De ideale oplossing voor het printen op flesdoppen hangt af van meerdere factoren, waaronder:

  • Het materiaal van de dop: verschillende inkten en lasers zijn geschikt voor verschillende soorten plastic, dus het dopmateriaal is van invloed op de keuze van de technologie.
  • De kleur van de dop: het vereiste contrast tussen de dop en de code bepaalt de keuze van de inkt en de geschiktheid van de laser.
  • Vereiste code: lineaire barcodes en scanbare 2D-codes hebben een inkt of lasercodeeroplossing met hoge resolutie nodig.
  • In welk stadium de doppen worden gecodeerd: het is relatief eenvoudig om losse doppen te coderen, maar dit is wellicht niet op alle productielijnen mogelijk. Voor lijnen waar de doppen van flessen na het afvullen worden gecodeerd, is een productverwerkingsoplossing nodig die de codeerkwaliteit verzekert en verspilling aan het einde van de lijn vermindert. 


Blaasgieten 

Merken die de overstap naar etiketloze flessen overwegen, vragen zich af hoe ze hun branding moeten beheren. Hun producten en verpakkingen moeten gemakkelijk herkenbaar zijn en aansluiten bij de merkidentiteit.  
Eén mogelijkheid is om branding zoals logo's en tekst op verpakkingen te lasercoderen of rechtstreeks op flesdoppen aan te brengen. Een ander alternatief is om merklogo's en vormen via blaasgieten in het flesontwerp op te nemen. 

Conclusie

Etiketloze flessen zijn een spannende nieuwe trend in de drankenindustrie. Een verbod op het gebruik van etiketten op PET-flessen geldt momenteel alleen in een aantal Aziatische markten, maar zou na verloop van tijd best eens in andere regio's overgenomen kunnen worden.  

Bij de keuze voor een technologie voor het markeren van etiketloze PET-flessen is de optimale oplossing misschien wel een systeem op maat dat aan specifieke vereisten voldoet, afhankelijk van de verschillende factoren die hierboven zijn aangegeven. 

Merken die opties willen introduceren omwille van wettelijke vereisten of hun duurzaamheidsinspanningen, moeten nu hun codeer- en markeeropties onderzoeken met een focus op functionaliteit en branding om een concurrentievoordeel te behalen.



Domino_RussellWisemanRussell Wiseman is Head of Global Beverage Solutions bij Domino Printing Sciences.

 

Meer artikelen

recent new image
Ferrum Packaging en KHS...

Ferrum Packaging en KHS, beiden actief...

Lees meer
recent new image
Ranpak introduceert...

Ranpak, een bedrijf dat zich profileert...

Lees meer
recent new image
DS Smith investeert 10...

Verpakkingsproducent DS Smith heeft 10...

Lees meer
recent new image
ISPM 15: Een cruciale...

Het naleven van internationale...

Lees meer
Image-Jul-30-2024-06-11-03-7865-AM

VM nieuwsbrief

  • Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
  • Techniek, duurzaamheid, design en meer
  • Gratis in jouw inbox